SLÁDKOVÁ, Věra. Grammatical collocations in English essays written by Czech secondary school students. In Corpus Approaches to Lexicogrammar, Edge Hill University, UK. 2019.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Grammatical collocations in English essays written by Czech secondary school students
Name in Czech Kolokace zaměřené na slovesné vazby ve slohových pracích českých středoškolských studentů
Authors SLÁDKOVÁ, Věra.
Edition Corpus Approaches to Lexicogrammar, Edge Hill University, UK, 2019.
Other information
Original language English
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) colligations; Pattern Grammar; infinitive; gerund; well-rehearsed phrases
Keywords in English kolokace vázané na gramatické struktury; gramatika zkoumající opakující se vzorce v jazyce; infinitiv; gerundium; naučené fráze
Tags International impact
Changed by Changed by: Mgr. Věra Sládková, učo 460333. Changed: 23/2/2020 21:08.
Abstract
This paper presents the results of a study investigating the frequency and accuracy of five types of grammatical collocations (G8E to G8I) according to the BBI Dictionary classification of collocations (Benson et al., 1986) in a Czech learner corpus. CZEMATELC 2017 (44,044 tokens; 2,765 types) is an English language learner corpus consisting of 390 essays from the written part of the national school-leaving examination which leads to a certificate of secondary education in the Czech Republic. The findings reveals that grammatical collocations G8E (verb + to-inf) (n=247) and G8F (verb + inf without 'to') (n=722) are fairly frequent with a high incidence of accurate uses. The errors which can be loosely attributed to overgeneralization (e.g. verbs followed by past tense forms) appear to be outnumbered by errors potentially caused by mother-tongue influence (incorrect complementation by an infinitive without "to"). Grammatical collocations G8G (verb + v-ing) (n=37), G8H (verb + obj + to-inf) (n=9) and G8I (verb + obj + inf without 'to') (n=28) are rather scarce, but mostly used accurately. The results indicate that the learners attempt to produce more complex verb patterns with higher accuracy in well-rehearsed phrases and with some verbs which form colligation patterns which are more easily perceived as similar to those in Czech.
Abstract (in Czech)
Tento výstup představuje výsledky výzkumu četnosti a přesnosti pěti typů kolokací vázaných na slovesné vazby, tzv. gramatické kolokace (G8E- G8I) podle BBI Dictionary classification of collocations (Benson et al., 1986) v českém žákovském korpusu CZEMATELC 2017 (44 044 všech slov, 2 765 různých slov), který obsahuje 390 maturitních prací. Výsledky ukazují, že vazby sloves s infinitivem s "to" (n=247) a s infinitivem bez "to" (n=722) jsou velice časté a zároveň často správně a vhodně používané. Chyby, které je možné přisoudit nesprávné generalizaci (např. komplementace těchto sloves minulým časem) nejsou tak časté jako chyby, které by mohly být potenciálně způsobené vlivem mateřského jazyka (nesprávná komplementace infinitivem bez "to"). Slovesa rozvíjená gerundiem (n=37), předmětem a infinitivem s "to" (n=9) a předmětem a infinitivem bez "to" (n=28) se vyskytují zřídka, ale jsou používány ve většině případů správně. Výsledky také naznačují, že studenti tvoří slovesné vazby s větší přesností v naučených frázích a ve vazbách, které jsou vnímány, jako podobné těm v češtině.
Links
MUNI/A/0881/2017, interní kód MUName: Aktev VII. (Acronym: Aktev VII.)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 10/8/2024 01:14