Detailed Information on Publication Record
2020
Sprachexperiment in Theaterstücken von Miloš Macourek
SVOBODOVÁ, Hana and David KROČABasic information
Original name
Sprachexperiment in Theaterstücken von Miloš Macourek
Name in Czech
Jazykový experiment v divadelních hrách Miloše Macourka
Authors
Edition
2020
Other information
Language
German
Type of outcome
Konferenční abstrakt
Field of Study
60202 Specific languages
Country of publisher
Germany
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Education
Tags
International impact
Změněno: 8/1/2021 12:47, Mgr. Hana Svobodová, Dr. phil.
V originále
Der Artikel befasst sich mit der dramatischen Arbeit des tschechischen Schriftstellers Miloš Macourek (1926–2002), der vor allem als Autor von Drehbüchern für Fernsehserien und Abendfilme bekannt ist. Viele von ihnen wurden in einer tschechisch-deutschen Koproduktion gedreht, darunter die Fernsehserie Létající Čestmír (1985) und die Filmmärchen Kouzelný měšec (1996), Pták Ohnivák (1997) und Jezerní královna (1998). Zu den wenig bekannten Werken von Miloš Macourek zählen seine Theaterstücke, die in den 1960er Jahren im Zusammenhang mit der Entwicklung des tschechischen absurden Dramas entstanden sind. Der Kern des Beitrags ist die Analyse und Interpretation der Theaterstücke Jedničky má papoušek (Wiedergabe 1961, Uraufführung 1959) und Hra na Zuzanku (Wiedergabe 1968, Uraufführung 1967), die im Prager Theater Na zábradlí aufgeführt wurden. Wenn das erste Spiel die Ausbildung auf der Grundlage von sinnloser Paukerei ironisiert, werden im zweiten Spiel Stereotype im Leben eines Durchschnittsmenschen von der Geburt, über die Schule bis zum Erwachsenenalter und bis zum Tod aufgedeckt und dargestellt. Besondere Aufmerksamkeit wird auf das Sprachniveau der Theaterstücke gelegt, die die typische Revolte des Autors gegen Konventionen und das assoziative Wortspiel widerspiegelt. Macoureks Dramen stimmen somit mit dem Thema der Sprachentwertung überein, das für das tschechische absurde Drama der 1960er Jahre charakteristisch ist.
In Czech
Příspěvek se zabývá dramatickou tvorbou českého spisovatele Miloše Macourka (1926−2002), který je známý především jako autor scénářů k televizním seriálům a celovečerním filmům. Mnohé z nich byly natočeny v koprodukci českých tvůrců s Německem, mj. televizní sci-fi seriál Létající Čestmír (1985) a filmové pohádky Kouzelný měšec (1996), Pták Ohnivák (1997) a Jezerní královna (1998). K málo známým dílům Miloše Macourka patří jeho divadelní hry, které vznikly v šedesátých letech 20. století v souvislosti s rozvojem českého absurdního dramatu. Jádro příspěvku tvoří rozbor a interpretace divadelních her Jedničky má papoušek (rozmnoženo 1961, premiéra 1959) a Hra na Zuzanku (rozmnoženo 1968, premiéra 1967), jež byly uvedeny v pražském Divadle Na zábradlí. Jestliže první hra ironizuje vzdělávání založené na nesmyslném biflování, druhá hra odhaluje a zobrazuje stereotypy v životě průměrného člověka od narození přes školní docházku až po dospělost, stárnutí a smrt. Zvláštní pozornost je věnována jazykové rovině divadelních her, v níž se odráží pro autora typická revolta proti konvencím a asociativní hra slovních hříček. Macourkova dramata tak souznějí s tématem devalvace jazyka, jež je pro českou absurdní dramatiku šedesátých let 20. století charakteristické.