a 2020

Sprachexperiment in Theaterstücken von Miloš Macourek

SVOBODOVÁ, Hana and David KROČA

Basic information

Original name

Sprachexperiment in Theaterstücken von Miloš Macourek

Name in Czech

Jazykový experiment v divadelních hrách Miloše Macourka

Edition

2020

Other information

Language

German

Type of outcome

Konferenční abstrakt

Field of Study

60202 Specific languages

Country of publisher

Germany

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

Tags

International impact
Změněno: 8/1/2021 12:47, Mgr. Hana Svobodová, Dr. phil.

Abstract

V originále

Der Artikel befasst sich mit der dramatischen Arbeit des tschechischen Schriftstellers Miloš Macourek (1926–2002), der vor allem als Autor von Drehbüchern für Fernsehserien und Abendfilme bekannt ist. Viele von ihnen wurden in einer tschechisch-deutschen Koproduktion gedreht, darunter die Fernsehserie Létající Čestmír (1985) und die Filmmärchen Kouzelný měšec (1996), Pták Ohnivák (1997) und Jezerní královna (1998). Zu den wenig bekannten Werken von Miloš Macourek zählen seine Theaterstücke, die in den 1960er Jahren im Zusammenhang mit der Entwicklung des tschechischen absurden Dramas entstanden sind. Der Kern des Beitrags ist die Analyse und Interpretation der Theaterstücke Jedničky má papoušek (Wiedergabe 1961, Uraufführung 1959) und Hra na Zuzanku (Wiedergabe 1968, Uraufführung 1967), die im Prager Theater Na zábradlí aufgeführt wurden. Wenn das erste Spiel die Ausbildung auf der Grundlage von sinnloser Paukerei ironisiert, werden im zweiten Spiel Stereotype im Leben eines Durchschnittsmenschen von der Geburt, über die Schule bis zum Erwachsenenalter und bis zum Tod aufgedeckt und dargestellt. Besondere Aufmerksamkeit wird auf das Sprachniveau der Theaterstücke gelegt, die die typische Revolte des Autors gegen Konventionen und das assoziative Wortspiel widerspiegelt. Macoureks Dramen stimmen somit mit dem Thema der Sprachentwertung überein, das für das tschechische absurde Drama der 1960er Jahre charakteristisch ist.

In Czech

Příspěvek se zabývá dramatickou tvorbou českého spisovatele Miloše Macourka (1926−2002), který je známý především jako autor scénářů k televizním seriálům a celovečerním filmům. Mnohé z nich byly natočeny v koprodukci českých tvůrců s Německem, mj. televizní sci-fi seriál Létající Čestmír (1985) a filmové pohádky Kouzelný měšec (1996), Pták Ohnivák (1997) a Jezerní královna (1998). K málo známým dílům Miloše Macourka patří jeho divadelní hry, které vznikly v šedesátých letech 20. století v souvislosti s rozvojem českého absurdního dramatu. Jádro příspěvku tvoří rozbor a interpretace divadelních her Jedničky má papoušek (rozmnoženo 1961, premiéra 1959) a Hra na Zuzanku (rozmnoženo 1968, premiéra 1967), jež byly uvedeny v pražském Divadle Na zábradlí. Jestliže první hra ironizuje vzdělávání založené na nesmyslném biflování, druhá hra odhaluje a zobrazuje stereotypy v životě průměrného člověka od narození přes školní docházku až po dospělost, stárnutí a smrt. Zvláštní pozornost je věnována jazykové rovině divadelních her, v níž se odráží pro autora typická revolta proti konvencím a asociativní hra slovních hříček. Macourkova dramata tak souznějí s tématem devalvace jazyka, jež je pro českou absurdní dramatiku šedesátých let 20. století charakteristické.