k 2019

Enhancing coherence in L2 students' university writing: Patterning and realisations of thematic structure

JANČAŘÍKOVÁ, Renata and Olga DONTCHEVA-NAVRÁTILOVÁ

Basic information

Original name

Enhancing coherence in L2 students' university writing: Patterning and realisations of thematic structure

Edition

EATAW 2019 conference, Goteborg, Sweden, 2019

Other information

Language

English

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

60203 Linguistics

Country of publisher

Sweden

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

koherence textu, akademické psaní, struktura tématické zóny

Keywords in English

coherence, academic writing, tematic zone realizations

Tags

International impact
Změněno: 10/4/2020 15:02, doc. Mgr. Olga Dontcheva-Navrátilová, Ph.D.

Abstract

V originále

The paper presented partial results of an ongoing project investigating Czech university students' academic writing with focus on building text coherence, namely the so-called theme zone, its patterning and realizations in a corpus of diploma thesis written by students of English at the Faculty of Education, Masaryk University. The main findings indicate that Czech students rely on unmarked theme patterns and use frequently textual themes while interpersonal themes expressing stance occur considerably less frequently.

In Czech

Konferenční příspěvek prezentoval dosavadní výsledky probíhajícího výzkumu, který zkoumá koherenci akademických textů českých univerzitních studentů, konkrétně v rámci tzv. theme zone, její typickou strukturu a možné realizace v korpusu diplomových prací studentů angličtiny na Pedagogické fakultě Masarykovy unieverzity. Výsledky výzkumu naznačují, že studenti častěji používají typickou strukturu theme zone a zejména tzv. textual theme, zatímco interpersonal theme vyjadřující postoj k obsahu se vyskytuje výrazně méně.

Links

LTC18015, research and development project
Name: Výzkum a výuka akademického psaní z mezikulturního hlediska
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Researching and teaching academic writing from a cross-cultural perspective, INTER-COST