FITZOVÁ, Hana a Markéta MATULOVÁ. Comparison of urban public transport systems in the Czech Republic and Slovakia: Factors underpinning efficiency. Research in Transportation Economics. UK: Elsevier, roč. 81, SI, s. 1-9. ISSN 0739-8859. doi:10.1016/j.retrec.2020.100824. 2020.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Comparison of urban public transport systems in the Czech Republic and Slovakia: Factors underpinning efficiency
Autoři FITZOVÁ, Hana (203 Česká republika, garant, domácí) a Markéta MATULOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Research in Transportation Economics, UK, Elsevier, 2020, 0739-8859.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50202 Applied Economics, Econometrics
Stát vydavatele Velká Británie a Severní Irsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 2.627
Kód RIV RIV/00216224:14560/20:00115354
Organizační jednotka Ekonomicko-správní fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.1016/j.retrec.2020.100824
UT WoS 000542246100002
Klíčová slova anglicky Bootstrap; Czech Republic; DEA; Efficiency; SFA; Slovakia; Tobit regression; Urban public transport
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Daniela Marcollová, učo 111148. Změněno: 12. 5. 2021 15:15.
Anotace
Increasing traffic congestion and growing interest in environmental issues make public transport the preferred mode in cities. National and local authorities should set operating conditions that enable efficient use of public financial resources. This paper aims at identifying conditions important for efficient urban public transport. We compared urban public transport systems in two countries with similar starting situations due to their unified transport policy until 1993. First, we conducted a two-stage efficiency analysis based on separate calculations of production frontiers using data envelopment analysis and subsequent tobit regression to identify the impact of contextual variables. For more robust results, we also used stochastic frontier analysis and a bias-corrected bootstrap method to calculate efficiency and its factors in a single step. Higher fares, subsidies, and network density tended towards lower efficiency. In contrast, higher average investment, the existence of a tram system, and the proportion of drivers within total employment increased efficiency. We expected a positive impact from existing integration systems but did not find a significant impact on efficiency. The results are quite robust for all methods applied. Non-parametric tests further revealed that the countries differed in all characteristics except for network density and the proportion of subsidies within costs.
Návaznosti
CZ.02.1.01/0.0/0.0/16_026/0008430, interní kód MU
(Kód CEP: EF16_026/0008430)
Název: Nová mobilita - vysokorychlostní dopravní systémy a dopravní chování populace (Akronym: NOVÁ MOBILITA)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Nová mobilita - vysokorychlostní dopravní systémy a dopravní chování populace, PO 1 Posilování kapacit pro kvalitní výzkum
EF16_026/0008430, projekt VaVNázev: Nová mobilita - vysokorychlostní dopravní systémy a dopravní chování populace
VytisknoutZobrazeno: 28. 3. 2024 13:24