B 2020

Fenomenologicko-pragmatistická interpretace hyperkonektivistického světa: k problémům filosofie informace

ČERNÝ, Michal

Basic information

Original name

Fenomenologicko-pragmatistická interpretace hyperkonektivistického světa: k problémům filosofie informace

Name (in English)

Phenomenological-pragmatist interpretation of the hyper-connectivist world: on topics of philosophy of information

Authors

Edition

1., elektronické vyd. Brno, 154 pp. 2020

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

60301 Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

ISBN

978-80-210-9455-0

Keywords (in Czech)

fenomenologie; pragmatismus; věda; teorie poznání; Heidegger; Teilhard; Patočka; Floridi

Keywords in English

phenomenology; pragmatism; science; theory of cognition; Heidegger; Teilhard; Patočka; Floridi

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 10/3/2021 08:29, Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.

Abstract

V originále

Monografie se snaží na pozadí myšlenek vybraných fenomenologů (Martina Heideggera, Jana Patočky, Jana Sokola) a pragmatistických myslitelů (Marca Johnsona, George Lakoffa či Antonia Damasia) reflektovat fenomén filosofie informace v novém rámci, než jak činí Luciano Floridi – zaměřuje se mnohem více na proměny současného světa a jeho vztahu ke vzdělávání a myšlení. Na příkladu jednotlivých dílčích faset tvoří ucelené kritické promyšlení toho, jak je možné filosofii informace a filosofii výchovy propojit. Snaží se být přehledným průvodcem po současném světě, který se snaží novým způsobem nově promýšlet.

In English

Against the background of the ideas of selected phenomenologists (Martin Heidegger, Jan Patočka, Jan Sokol) and pragmatist philosophers (Marc Johnson, Georg Lakoff or Antonio Damasio), the monograph reflects the phenomenon of the philosophy of information in a new framework than Luciano Floridi does. The monograph takes much more on transforming the contemporary world and its relationship to education and thought. On the example of individual sub-facets, they form a comprehensive critical reflection on how it is possible with the philosophy of information and the philosophy of education. It strives to be a clear guide to the contemporary world, which is trying to think new ways.