Detailed Information on Publication Record
2020
Fenomenologicko-pragmatistická interpretace hyperkonektivistického světa: k problémům filosofie informace
ČERNÝ, MichalBasic information
Original name
Fenomenologicko-pragmatistická interpretace hyperkonektivistického světa: k problémům filosofie informace
Name (in English)
Phenomenological-pragmatist interpretation of the hyper-connectivist world: on topics of philosophy of information
Authors
Edition
1., elektronické vyd. Brno, 154 pp. 2020
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
60301 Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
electronic version available online
References:
ISBN
978-80-210-9455-0
Keywords (in Czech)
fenomenologie; pragmatismus; věda; teorie poznání; Heidegger; Teilhard; Patočka; Floridi
Keywords in English
phenomenology; pragmatism; science; theory of cognition; Heidegger; Teilhard; Patočka; Floridi
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 10/3/2021 08:29, Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.
V originále
Monografie se snaží na pozadí myšlenek vybraných fenomenologů (Martina Heideggera, Jana Patočky, Jana Sokola) a pragmatistických myslitelů (Marca Johnsona, George Lakoffa či Antonia Damasia) reflektovat fenomén filosofie informace v novém rámci, než jak činí Luciano Floridi – zaměřuje se mnohem více na proměny současného světa a jeho vztahu ke vzdělávání a myšlení. Na příkladu jednotlivých dílčích faset tvoří ucelené kritické promyšlení toho, jak je možné filosofii informace a filosofii výchovy propojit. Snaží se být přehledným průvodcem po současném světě, který se snaží novým způsobem nově promýšlet.
In English
Against the background of the ideas of selected phenomenologists (Martin Heidegger, Jan Patočka, Jan Sokol) and pragmatist philosophers (Marc Johnson, Georg Lakoff or Antonio Damasio), the monograph reflects the phenomenon of the philosophy of information in a new framework than Luciano Floridi does. The monograph takes much more on transforming the contemporary world and its relationship to education and thought. On the example of individual sub-facets, they form a comprehensive critical reflection on how it is possible with the philosophy of information and the philosophy of education. It strives to be a clear guide to the contemporary world, which is trying to think new ways.