B 2019

Digitální informační kurátorství jako univerzální edukační přístup : pragmatická edukační teorie a její prakticko-výzkumná implementace

ČERNÝ, Michal

Basic information

Original name

Digitální informační kurátorství jako univerzální edukační přístup : pragmatická edukační teorie a její prakticko-výzkumná implementace

Name (in English)

Digital information curatorship as a universal educational approach : pragmatic educational theory and its practical-research implementation

Authors

ČERNÝ, Michal (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

2., přeprac., elektron. vyd. Brno, 206 pp. Čítárna Munispace, 2019

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14210/19:00113114

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-210-9234-1

Keywords (in Czech)

vzdělávání; kurátorství; kurátorství obsahu; pedagogický výzkum; informační věda; digitální knihovny; pragmatismus; fenomenologie; nelineární učení

Keywords in English

education; curatorship; content curators; pedagogical research; information science; digital libraries; pragmatism; phenomenology; nonlinear learning

Tags

Reviewed
Změněno: 14/5/2020 11:13, Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.

Abstract

V originále

Monografie se snaží na pozadí myšlenek vybraných fenomenologů (Martina Heideggera, Jana Patočky, Jana Sokola) a pragmatistických myslitelů (Marca Johnsona, George Lakoffa či Antonia Damasia) reflektovat fenomén filosofie informace v novém rámci, než jak činí Luciano Floridi – zaměřuje se mnohem více na proměny současného světa a jeho vztahu ke vzdělávání a myšlení. Na příkladu jednotlivých dílčích faset tvoří ucelené kritické promyšlení toho, jak je možné filosofii informace a filosofii výchovy propojit. Snaží se být přehledným průvodcem po současném světě, který se snaží novým způsobem nově promýšlet.

In English

Against the background of the ideas of selected phenomenologists (Martin Heidegger, Jan Patočka, Jan Sokol) and pragmatist philosophers (Marc Johnson, Georg Lakoff or Antonio Damasio), the monograph reflects the phenomenon of the philosophy of information in a new framework than Luciano Floridi does. The monograph takes much more on transforming the contemporary world and its relationship to education and thought. On the example of individual sub-facets, they form a comprehensive critical reflection on how it is possible with the philosophy of information and the philosophy of education. It strives to be a clear guide to the contemporary world, which is trying to think new ways.