D 2019

Příklady dobré praxe - mezioborové projekty hudební a výtvarné výchovy

TAYLOR, Daniela, Hana STADLEROVÁ and Milena TOMANOVÁ

Basic information

Original name

Příklady dobré praxe - mezioborové projekty hudební a výtvarné výchovy

Name in Czech

Příklady dobré praxe - mezioborové projekty hudební a výtvarné výchovy

Name (in English)

Examples of good practice - the interdisciplinary project of Music and Art Education

Authors

TAYLOR, Daniela (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Hana STADLEROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Milena TOMANOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Ústí nad Labem, Aura Musica, 11/2019, p. 66-73, 8 pp. 2019

Publisher

PF UJEP, Katedra hudební výchovy

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/19:00113157

Organization unit

Faculty of Education

ISSN

Keywords (in Czech)

umělecké vzdělávání; RVP; kompetence; vzdělávací oblast Umění a kultura; mezioborovost; hudební výchova; výtvarná výchova; projekt; inovace

Keywords in English

Art Education; National Curriculum; competencies; educational area Arts and Culture; interdisciplinary; Music; Art; project; innovation

Tags

Reviewed
Změněno: 8/2/2022 21:40, Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.

Abstract

V originále

Předměty hudební a výtvarná výchova jsou začleněny do vzdělávací oblasti Umění a kultura jako povinné, měly by se tedy plnohodnotně podílet na rozvoji dítěte. V praxi můžeme sledovat, že jsou stále podceňovány, obsahy některých lekcí jsou dokonce v přímém rozporu s učivem daným RVP. Je třeba vzdělávat pedagogy, aby si byli vědomi nezastupitelné role uměleckých výchov, které umožňují žákům nejen získat nové znalosti a dovednosti, ale také projevit emoce i subjektivní pohled na svět. V kontextu s realitou hudební a výtvarné výchovy byly nabídnuty aktivity, které byly nejprve ověřovány v rámci didaktické přípravy. Jejich průběh i výstupy se mohou stát inspirací pro inovaci školní praxe. Příspěvek navazuje na výzkum autorek, realizovaný v rámci projektu "Zvýšení kvality vzdělávání žáků, rozvoje klíčových kompetencí, oblastí vzdělávání a gramotnosti".

In English

Music and Art are integrated into the educational area of Art and Culture as compulsory subjects, so they should integrate fully in the development of the child. In practice, we can see that they are still underestimated, the contents of some lessons are even in direct contradiction to the framework given by the National Curriculum. It is necessary to educate pedagogues to be aware of the irreplaceable role of art education, which enables pupils not only to acquire new knowledge and skills, but also to express emotions and subjective views of the world. In the context of the reality of Music and Art, activities were offered, which were first verified in the framework of didactic preparation. Their progress and outputs can become an inspiration for schools with practical innovation. The contribution follows the authors' research, implemented within the project "Improving the quality of pupils' education, development of key competences, areas of education and literacy".

Links

CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_011/0000664, interní kód MU
Name: Zvýšení kvality vzdělávání žáků, rozvoje klíčových kompetencí, oblastí vzdělávání a gramotností
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Enhancing the Quality of Education, Developing Key Competences, Areas of Education and Literacy, Priority axis 3: Equal access to high-quality pre-school, primary and secondary education