LAHODOVÁ VALIŠOVÁ, Marie. Řečové akty omluvy u českých studentů v angličtině (L2): vybrané výsledky pilotáže (Speech Acts of Apology Realized by Czech Students of English as L2: Selected Findings of a Pilot Study). In Věra Janíková, Světlana Hanušová (eds.). Výzkum v didaktice cizích jazyků II. Brno: Masarykova univerzita, 2019, p. 157-187. ISBN 978-80-210-9546-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Řečové akty omluvy u českých studentů v angličtině (L2): vybrané výsledky pilotáže
Name in Czech Řečové akty omluvy u českých studentů v angličtině (L2): vybrané výsledky pilotáže
Name (in English) Speech Acts of Apology Realized by Czech Students of English as L2: Selected Findings of a Pilot Study
Authors LAHODOVÁ VALIŠOVÁ, Marie (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Brno, Výzkum v didaktice cizích jazyků II, p. 157-187, 31 pp. 2019.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/19:00113161
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-9546-5
Keywords (in Czech) pragmatická kompetence; řečové akty; omluvy; test kompletace diskurzu; ústní kompletace diskurzu
Keywords in English pragmatic competence; speech acts; apologies; written discourse completion task; oral production task
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Marie Lahodová Vališová, učo 11549. Changed: 29/2/2020 10:25.
Abstract
Ve druhé polovině 20. století došlo k posunu vědecké pozornosti od lingvistické kompetence ke kompetenci komunikační a pragmatické (Hymes, 1972; Canale & Swain, 1980; Canale, 1983; Bachman, 1990; Bachman & Palmer, 1996; Usó-Juan & Martínez-Flor, 2006). Výsledkem bylo množství zahraničních studií zabývajících se řečovými akty. Cílem mého dizertačního projektu je osvětlit strategie řečových aktů omluvy, které používají čeští vysokoškolští studenti v angličtině jako cizím jazyce (L2), neboť v českém prostředí podobná studie dosud nebyla publikována. Tento příspěvek prezentuje výsledky předvýzkumu, jehož prvním cílem bylo porovnat dva typy sběru dat – otevřený dotazník typu test kompletace diskurzu v písemné podobě (discourse completion task, DCT) a ústní kompletaci diskurzu (oral production task, OPT). Druhým cílem předvýzkumu bylo zjistit, jaké strategie omluv používají čeští studenti v angličtině jako L2. Výsledky ukazují, že obě techniky sběru dat přinášejí velmi podobná data – tři hlavní strategie omluv byly u obou technik stejné: vyjádření lítosti, nabídnutí nápravy a vysvětlení, co se stalo.
Abstract (in English)
During the second half of the 20th century, there was a shift in focus in second language acquisition research from linguistic competence to communicative and pragmatic competence (Hymes, 1972; Canale & Swain, 1980; Canale, 1983; Bachman, 1990; Bachman & Palmer, 1996; Usó-Juan & Martínez-Flor, 2006). This resulted in a growing number of studies on speech acts in general. Motivated by a lack of studies on the speech acts of apology in conversations of Czech learners of English as a foreign language, my dissertation project aims to shed light on apology strategies used by Czech university students. The aim of this paper is to shows the findings of the pilot investigation. The first aim of the study was to compare two data collection techniques - the open-ended written discourse completion task (DCT) and oral production task (OPT). The second aim was to investigate the use of apology strategies by Czech learners of English. The findings suggest that both of the data collection techniques produce very similar data, as the three main apology strategies used by the respondents were the same: they were statements of remorse, reparation and accounts.
Links
MUNI/A/1143/2018, interní kód MUName: Výzkum učení a vyučování cizím jazykům (Acronym: AKTEV VIII)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 24/7/2024 23:26