LAHODOVÁ VALIŠOVÁ, Marie. Apology Strategies Used by Czech University Students in a Discourse Completion Task and an Oral Production Task: A Pilot Study. In Eighth Brno Conference on Linguistics Studies in English 2019. 2019.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Apology Strategies Used by Czech University Students in a Discourse Completion Task and an Oral Production Task: A Pilot Study
Název česky Strategie omluv realizovaných českými univerzitními studenty v angličtině (L2) v testu kompletace diskurzu v písemné a ústní formě: předvýzkum
Autoři LAHODOVÁ VALIŠOVÁ, Marie (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Eighth Brno Conference on Linguistics Studies in English 2019, 2019.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14410/19:00113171
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky pragmatická kompetence; strategie omluv; písemný test kompletace diskurzu; ústní kompletace diskurzu
Klíčová slova anglicky pragmatic competence; apology strategies; written discourse completion task; oral production task
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnila: Dana Nesnídalová, učo 831. Změněno: 19. 3. 2020 09:08.
Anotace
This presentation shows the findings of the pilot investigation. The first aim of the study was to compare two data collection techniques - the open-ended written discourse completion task (DCT) and oral production task (OPT). The second aim was to investigate the use of apology strategies by Czech learners of English. The findings suggest that both of the data collection techniques produce very similar data, as the three main apology strategies used by the respondents were the same: they were statements of remorse, reparation and accounts. The occurrence of other strategies varied and depended on the specific situation. The written DCTs have been shown to be reliable and valid, although they can hardly be equated with speech act data from natural discourse. However, they can inform us about learners’ pragmalinguistic and sociopragmatic knowledge in the same way as OPTs do. What is more, they are not as time consuming as OTPs, and allow for the collection of large amounts of data in a short time.
Návaznosti
MUNI/A/1143/2018, interní kód MUNázev: Výzkum učení a vyučování cizím jazykům (Akronym: AKTEV VIII)
Investor: Masarykova univerzita, Výzkum učení a vyučování cizím jazykům, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 25. 4. 2024 03:41