Detailed Information on Publication Record
2019
Školské zákonodárství Československé republiky (1918-1938) z hlediska národnostních menšin
JIREČEK, MiroslavBasic information
Original name
Školské zákonodárství Československé republiky (1918-1938) z hlediska národnostních menšin
Name in Czech
Školské zákonodárství Československé republiky (1918-1938) z hlediska národnostních menšin
Name (in English)
School legislation in Czechoslovakia (1918-1938) from the view of ethnic minorities.
Authors
JIREČEK, Miroslav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, řada společenských věd, Brno, Masarykova univerzita, 2019, 1211-6068
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Article in a journal
Field of Study
60101 History
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14410/19:00113175
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
školství; menšiny; Československo; první republika; zákonodárství
Keywords in English
school system; minorities; Czechoslovakia; First Republic; legislation
Tags
Reviewed
Changed: 31/3/2020 21:41, Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D.
V originále
Cílem příspěvku je popsat podobu a vývoj československého školského zákonodárství od vzniku republiky v roce 1918 až do jejího konce a vzniku tzv. „druhé“ republiky v roce 1938 z hlediska národnostních menšin. Pozornost je věnována podobě školského zákonodárství – školské soustavě, možnosti vzniku škol národnostních menšin či normám, které měly pro školy menšin výrazný vliv či se z jejich pohledu mohly jevit jako podstatné. Text nabízí také pohled do osnov jednotlivých typů škol z hlediska sledované problematiky.
In English
The goal of this report is to describe the form and development of school legislation in Czechoslovakia from the establishment of the Republic to its end followed by the origin of the so-called Second Republic in 1938 from the view of ethnic minorities. Attention is paid to the form of school legislation/ school systems: the possibility of the creation of schools for ethnic minorities and norms which had a strong impact on the schools or could be seen as important for them. The report also gives insight into particular types of school from the view of described issue.