J 2019

Školské zákonodárství Československé republiky (1918-1938) z hlediska národnostních menšin

JIREČEK, Miroslav

Basic information

Original name

Školské zákonodárství Československé republiky (1918-1938) z hlediska národnostních menšin

Name in Czech

Školské zákonodárství Československé republiky (1918-1938) z hlediska národnostních menšin

Name (in English)

School legislation in Czechoslovakia (1918-1938) from the view of ethnic minorities.

Authors

JIREČEK, Miroslav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, řada společenských věd, Brno, Masarykova univerzita, 2019, 1211-6068

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Article in a journal

Field of Study

60101 History

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/19:00113175

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

školství; menšiny; Československo; první republika; zákonodárství

Keywords in English

school system; minorities; Czechoslovakia; First Republic; legislation

Tags

Reviewed
Changed: 31/3/2020 21:41, Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D.

Abstract

V originále

Cílem příspěvku je popsat podobu a vývoj československého školského zákonodárství od vzniku republiky v roce 1918 až do jejího konce a vzniku tzv. „druhé“ republiky v roce 1938 z hlediska národnostních menšin. Pozornost je věnována podobě školského zákonodárství – školské soustavě, možnosti vzniku škol národnostních menšin či normám, které měly pro školy menšin výrazný vliv či se z jejich pohledu mohly jevit jako podstatné. Text nabízí také pohled do osnov jednotlivých typů škol z hlediska sledované problematiky.

In English

The goal of this report is to describe the form and development of school legislation in Czechoslovakia from the establishment of the Republic to its end followed by the origin of the so-called Second Republic in 1938 from the view of ethnic minorities. Attention is paid to the form of school legislation/ school systems: the possibility of the creation of schools for ethnic minorities and norms which had a strong impact on the schools or could be seen as important for them. The report also gives insight into particular types of school from the view of described issue.