B 2019

Jupiter, Kristus, Chalífa. Obrazy mocných a zrození středověku (IV.–VIII. století)

FOLETTI, Ivan a Katharina MEINECKE

Základní údaje

Originální název

Jupiter, Kristus, Chalífa. Obrazy mocných a zrození středověku (IV.–VIII. století)

Název anglicky

Jupiter, Christ, Khalifa. Images of the Powerfuls and the Birth of the Middle Ages (IV.–VIII. Century)

Autoři

FOLETTI, Ivan a Katharina MEINECKE

Vydání

1. vyd. Brno, 109 s. Parva Convivia, sv. č. 5, 2019

Nakladatel

Masarykova univerzita; Books & Pipes

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

60400 6.4 Arts

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

ISBN

978-80-210-9425-3

Štítky

Změněno: 4. 3. 2020 13:35, Mgr. Radka Vyskočilová

Anotace

V originále

Pohanský bůh Jupiter Serapis, Ježíš Kristus a muslimský chalífa – jejich tváře jsou si překvapivě blízké. Autoři se pozastavují nad tímto zdánlivým paradoxem a ptají se: Proč vypadají „úhlavní nepřátelé“ téměř stejně? Odpovědi hledají nejprve v konkrétních historických okolnostech – v dramatickém pádu Serapea v Alexandrii, v prosazení křesťanství jako státního náboženství či v dobytí Sýrie Umajjovci. Samotný způsob, kterým vítězové doslova „kradou“ tváře poraženým však sahá ještě hlouběji do historie, do doby kmenů a šamanů, kdy byl rituál s maskou nepřítele přípravou na boj či oslavou vítězství. Moudrý vládce ale nemůže být ten, který poražené příliš ponižuje. Co kdyby přejímání tváře vyjadřovalo též snahu ukázat inkluzi a kontinuitu? Pohled do daleké minulosti ukazuje, jak jsou obrazy mocné a jak důležité je jim rozumět. Upozorňuje též na společné kořeny středomořských civilizací, z nichž – v napětí mezi střety a kontinuitou – vyrostla evropská kultura.

Anglicky

The pagan god Jupiter Serapis, Jesus Christ and the Muslim Caliph - their faces are surprisingly close. The authors question this seeming paradox and ask: Why do “arch enemies” look almost the same? First, they seek answers in specific historical circumstances - the dramatic fall of Serapeum in Alexandria, the promotion of Christianity as a state religion, and the conquest of Syria by the Umayyad. The very way in which winners literally "steal" the faces of the losers goes back even more deeply into history, the era of tribes and shamans, when the ritual with the enemy mask was a preparation for battle or celebration of victory. But a wise ruler cannot be the one who humiliates the losers too much. What if taking face also expressed an effort to show inclusion and continuity? A look into the distant past shows how powerful images are and how important it is to understand them. It also draws attention to the common roots of Mediterranean civilizations, which - in tensions between clashes and continuity - have grown into European culture.

Návaznosti

MUNI/H/1402/2016, interní kód MU
Název: Transforming the Spaces and the Minds. Materiality, Performativity and Perception in the Late Antique (4th–6th century) Baptismal Zones (Akronym: TSP)
Investor: Masarykova univerzita, Transforming the Spaces and the Minds. Materiality, Performativity and Perception in the Late Antique (4th–6th century) Baptismal Zones, Individuální projekty hraničního výzkumu