FOLETTI, Ivan a Katharina MEINECKE. Jupiter, Kristus, Chalífa. Obrazy mocných a zrození středověku (IV.–VIII. století). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita; Books & Pipes. 109 s. Parva Convivia, sv. č. 5. ISBN 978-80-210-9425-3. 2019.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Jupiter, Kristus, Chalífa. Obrazy mocných a zrození středověku (IV.–VIII. století)
Název anglicky Jupiter, Christ, Khalifa. Images of the Powerfuls and the Birth of the Middle Ages (IV.–VIII. Century)
Autoři FOLETTI, Ivan a Katharina MEINECKE.
Vydání 1. vyd. Brno, 109 s. Parva Convivia, sv. č. 5, 2019.
Nakladatel Masarykova univerzita; Books & Pipes
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Odborná kniha
Obor 60400 6.4 Arts
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
ISBN 978-80-210-9425-3
Štítky Munipress
Změnil Změnila: Mgr. Radka Vyskočilová, učo 2368. Změněno: 4. 3. 2020 13:35.
Anotace
Pohanský bůh Jupiter Serapis, Ježíš Kristus a muslimský chalífa – jejich tváře jsou si překvapivě blízké. Autoři se pozastavují nad tímto zdánlivým paradoxem a ptají se: Proč vypadají „úhlavní nepřátelé“ téměř stejně? Odpovědi hledají nejprve v konkrétních historických okolnostech – v dramatickém pádu Serapea v Alexandrii, v prosazení křesťanství jako státního náboženství či v dobytí Sýrie Umajjovci. Samotný způsob, kterým vítězové doslova „kradou“ tváře poraženým však sahá ještě hlouběji do historie, do doby kmenů a šamanů, kdy byl rituál s maskou nepřítele přípravou na boj či oslavou vítězství. Moudrý vládce ale nemůže být ten, který poražené příliš ponižuje. Co kdyby přejímání tváře vyjadřovalo též snahu ukázat inkluzi a kontinuitu? Pohled do daleké minulosti ukazuje, jak jsou obrazy mocné a jak důležité je jim rozumět. Upozorňuje též na společné kořeny středomořských civilizací, z nichž – v napětí mezi střety a kontinuitou – vyrostla evropská kultura.
Anotace anglicky
The pagan god Jupiter Serapis, Jesus Christ and the Muslim Caliph - their faces are surprisingly close. The authors question this seeming paradox and ask: Why do “arch enemies” look almost the same? First, they seek answers in specific historical circumstances - the dramatic fall of Serapeum in Alexandria, the promotion of Christianity as a state religion, and the conquest of Syria by the Umayyad. The very way in which winners literally "steal" the faces of the losers goes back even more deeply into history, the era of tribes and shamans, when the ritual with the enemy mask was a preparation for battle or celebration of victory. But a wise ruler cannot be the one who humiliates the losers too much. What if taking face also expressed an effort to show inclusion and continuity? A look into the distant past shows how powerful images are and how important it is to understand them. It also draws attention to the common roots of Mediterranean civilizations, which - in tensions between clashes and continuity - have grown into European culture.
Návaznosti
MUNI/H/1402/2016, interní kód MUNázev: Transforming the Spaces and the Minds. Materiality, Performativity and Perception in the Late Antique (4th–6th century) Baptismal Zones (Akronym: TSP)
Investor: Masarykova univerzita, Transforming the Spaces and the Minds. Materiality, Performativity and Perception in the Late Antique (4th–6th century) Baptismal Zones, Individuální projekty hraničního výzkumu
VytisknoutZobrazeno: 29. 3. 2024 13:38