ČERNÝ, Michal. Jak učíme informační gramotnost? A co jde dělat jinak? (How do we teach information literacy? And what else can be done?). In UčitelIN, 19.10.2019, Plzeň. 2019.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Jak učíme informační gramotnost? A co jde dělat jinak?
Name (in English) How do we teach information literacy? And what else can be done?
Authors ČERNÝ, Michal (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition UčitelIN, 19.10.2019, Plzeň, 2019.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/19:00108425
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) vzdělávání; kurátorství; kurátorství obsahu; pedagogický výzkum
Keywords in English education; curatorship; curating content; pedagogical research
Tags rivok
Changed by Changed by: Mgr. Zuzana Matulíková, učo 405304. Changed: 1/4/2020 20:40.
Abstract
Cílem přednášky nebo workshopu (možné jsou obě varianty) bude reflexe toho, jak s informační gramotností pracujeme ve školním prostředí. Pokusím se ukázat některé zajímavé výsledky výzkumů, které jsme v rámci TAČR projektu provedli a které ukazují, že jde o téma, které (minimálně na středních školách) vstupuje jednak do výuky informatiky, ale také prochází velkým množstvím dalších předmětů. Pokusíme se ukázat, jak ji reflektují školní kurikula, učitelé v rozhovorech i studenti. Cílem bude se v diskusi společně zamyslet nad tím, co do informační gramotnosti spadá, jak ji učit a jakým způsobem ji pomoci kolegům i z jiných předmětů než informatika rozvíjet. Současně bude představen prototyp online učebnice, určené pro střední školy zaměřující se právě na informační gramotnost, jako na jedno ze dvou nejvýznamnějších témat výuky informatiky.
Abstract (in English)
The aim of the lecture or workshop (both possible) will be to reflect on how we work with information literacy in the school environment. I will try to show some interesting results of the research we have done within the TAČR project and show that this is a topic that (at least in secondary schools) enters both computer science education and many other subjects. We will try to show how it reflects school curricula, teachers in interviews and students. The aim will be to discuss together what information literacy is, how to teach it, and how to help colleagues in non-computer science subjects. At the same time, a prototype of an online textbook for secondary schools focusing on information literacy will be introduced as one of the two most important topics of computer science education.
Links
TL02000040, research and development projectName: Platforma pro transfer znalostí: informační gramotnost pro středoškoláky v otevřeném mash-up virtuálním učebním prostředí (Acronym: TIGUP)
Investor: Technology Agency of the Czech Republic
PrintDisplayed: 30/8/2024 01:34