p 2019

Knihovnická pedagogika pro praxi informačního vzdělávání

MAZÁČOVÁ, Pavlína

Basic information

Original name

Knihovnická pedagogika pro praxi informačního vzdělávání

Name (in English)

Library pedagogy for information education practice

Edition

7. ročník Královéhradecké knihovnické konference, 19.11.2019, Hradec Králové, 2019

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Vyžádané přednášky

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

knihovnická pedagogika; informační vzdělávání; společenství praxe; celoživotní učení

Keywords in English

library pedagogy; information education; community of practice; lifelong learning
Změněno: 6/4/2020 10:10, Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.

Abstract

V originále

Knihovna mění svoji roli a stává se stále více institucí vzdělávací. S touto změnou nutně dochází ke změně přístupu knihoven ke vzdělávání různých cílových skupin. Přednáška reflektuje oblast knihovnické pedagogiky, která se zaměřuje na aktivizační výuku v konstruktivistickém paradigmatu. Pozornost věnuje metodám, formám, evaluaci při rozvoji kompetencí a gramotností žáků. Pozornost je věnována také spolupráci učitelů a učících knihovníků při designování edukačních aktivit.

In English

The library is changing its role and is becoming an increasingly educational institution. With this change, the attitude of libraries to the education of different target groups necessarily changes. The lecture reflects the field of library pedagogy, which focuses on activation teaching in the constructivist paradigm. Attention is paid to methods, forms, evaluation in the development of competences and literacy of pupils, as well as cooperation of teachers and teaching librarians in designing educational activities