Detailed Information on Publication Record
2019
Knihovnická pedagogika pro praxi informačního vzdělávání
MAZÁČOVÁ, PavlínaBasic information
Original name
Knihovnická pedagogika pro praxi informačního vzdělávání
Name (in English)
Library pedagogy for information education practice
Authors
Edition
7. ročník Královéhradecké knihovnické konference, 19.11.2019, Hradec Králové, 2019
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Vyžádané přednášky
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
knihovnická pedagogika; informační vzdělávání; společenství praxe; celoživotní učení
Keywords in English
library pedagogy; information education; community of practice; lifelong learning
Tags
Změněno: 6/4/2020 10:10, Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.
V originále
Knihovna mění svoji roli a stává se stále více institucí vzdělávací. S touto změnou nutně dochází ke změně přístupu knihoven ke vzdělávání různých cílových skupin. Přednáška reflektuje oblast knihovnické pedagogiky, která se zaměřuje na aktivizační výuku v konstruktivistickém paradigmatu. Pozornost věnuje metodám, formám, evaluaci při rozvoji kompetencí a gramotností žáků. Pozornost je věnována také spolupráci učitelů a učících knihovníků při designování edukačních aktivit.
In English
The library is changing its role and is becoming an increasingly educational institution. With this change, the attitude of libraries to the education of different target groups necessarily changes. The lecture reflects the field of library pedagogy, which focuses on activation teaching in the constructivist paradigm. Attention is paid to methods, forms, evaluation in the development of competences and literacy of pupils, as well as cooperation of teachers and teaching librarians in designing educational activities