OBROVSKÁ, Jana and Kateřina SIDIROPULU JANKŮ. Post-Socialist Czech Education Research on Socially Disadvantaged/Roma Children and Families: Literature Review. Orbis Scholae. Karolinum, 2019, vol. 13, No 3, p. 85-116. ISSN 1802-4637. Available from: https://dx.doi.org/10.14712/23363177.2020.5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Post-Socialist Czech Education Research on Socially Disadvantaged/Roma Children and Families: Literature Review
Name in Czech Post-socialistický český výzkum o vzdělávání sociálně znevýhodněných/romských dětí a rodin. Přehled literatury.
Authors OBROVSKÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Kateřina SIDIROPULU JANKŮ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Orbis Scholae, Karolinum, 2019, 1802-4637.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/19:00113217
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.14712/23363177.2020.5
Keywords (in Czech) Česká republika; vzdělávání; přehled literatury; romské děti; romské rodiny
Keywords in English the Czech Republic; education; literature review; Roma children; Roma families
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Jana Obrovská, Ph.D., učo 143665. Changed: 12/1/2021 11:04.
Abstract
The literature review analyses papers presenting results of original empirical research on the education of socially disadvantaged/Roma children and families that was conducted in the Czech Republic between 1989 and summer 2017. Our intention to elaborate this study was to make the existing research results and procedures accessible to the international scientific community, but also to support further development of the field, including disciplinary intersections and cooperation among different research institutes. After searching through seven research databases and using knowledge of the research field, 57 studies were selected for further analysis. The review study presents five research question categories focusing on the development of the selected research field, prevailing topics/themes that are researched, research settings in which the data were collected, main methodological approaches, and primary research subjects/objects.The results of our analysis pinpoint dynamic development not only in the relevant research field but also in the practice and educational policies concerned. From the methodological point of view, the slight predominance of qualitative research procedures in the field is evident. Nevertheless, there is a pervading lack of reflexivity towards the lived world of the research participants, mainly Roma children and families, and a preferred focus on macro and mezzo levels in the research scopes. The most influential published research in the field was identified, as was cross-referencing habits. In general, productivity, as well as cross-referencing culture, have developed more intensely since 2009. In conclusion, we suggest further development in both the practice of research, as well as the development of databases, so more integrative work may support tackling education inequalities in the Czech Republic.
Abstract (in Czech)
Přehledová studie analyzuje publikace prezentující výsledky původního empirického výzkumu o vzdělávání sociálně znevýhodněných/romských dětí a rodin, které byly realizovány v České republice mezi rokem 1989 a létem 2017. Naším cílem při zpracování této studie bylo učinit existující výsledky výzkumu dostupnými mezinárodní vědecké komunitě, ale rovněž podpořit další rozvoj zkoumaného pole, včetně interdisciplinární spolupráce a dialogu mezi různými institucemi. Na základě prohledání sedmi databází a v kombinaci se znalostí zkoumaného pole jsme vybrali 57 studií pro další analýzu. Přehledová studie prezentuje 5 kategorií výzkumných otázek zaměřujících se na vývoj zkoumaného pole, převažující zkoumaná témata, prostředí, v nichž byl výzkum realizován, hlavní metodologické přístupy a hlavní subjekty/objekty výzkumného zájmu. Výsledky naší analýzy poukazují na dynamický vývoj nejen zkoumaného pole, ale i vzdělávacích politik. Z metodologického hlediska se prokázala mírná převaha kvalitativních přístupů, nicméně nedostatek pozornosti věnované životním zkušenostem romských děti a jejich rodin a větší důraz položený na makro a mezo faktory ve výzkumném záběru. Identifikovali jsme nejvlivnější publikované výstupy a vzorce vzájemné citovanosti. Kultura vzájemného citování posílila po roce 2007. V závěru navrhujeme doporučení pro další praxi předmětného výzkumu i pro vznik databáze, která by posílila integrativní výzkum efektivněji eliminující nerovnosti ve vzdělávání.
Links
727069, interní kód MUName: ISOTIS - Inclusive Education and Social Support to Tackle Inequalities in Society (Acronym: ISOTIS)
Investor: European Union, ISOTIS - Inclusive Education and Social Support to Tackle Inequalities in Society, Europe in a changing world - inclusive, innovative and reflective Societies (Societal Challenges)
PrintDisplayed: 1/7/2024 23:36