J 2019

Povolání chirurg: pohled pod povrch profese očima chirurgů

ŠVEC, Vlastimil, Teodor HORVÁTH, Petr MORAVČÍK, Markéta ŠPANKOVÁ, Zdeněk KALA et. al.

Basic information

Original name

Povolání chirurg: pohled pod povrch profese očima chirurgů

Name in Czech

Povolání chirurg: pohled pod povrch profese očima chirurgů

Name (in English)

The Surgeon’s Occupation: Surgeons Look Beneath the Surface of Their Profession

Authors

ŠVEC, Vlastimil (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Teodor HORVÁTH (203 Czech Republic), Petr MORAVČÍK (203 Czech Republic), Markéta ŠPANKOVÁ (203 Czech Republic) and Zdeněk KALA (203 Czech Republic)

Edition

Orbis Scholae, Praha, Karolinum Press, 2019, 1802-4637

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/19:00113221

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

profese chirurga; kvalitativní výzkum; polostrukturovaný rozhovor; předpoklady pro profesi chirurga; učení mladého chirurga; profesní růst chirurga; mezioborová spolupráce

Keywords in English

surgical profession; qualitative research; semi-structured interview; prerequisites for the surgical profession; learning of a young surgeon; surgeons’ professional growth; interdisciplinary collaboration

Tags

Reviewed
Změněno: 11/5/2020 09:09, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

Studie je sondou do profese chirurga pohledem chirurgů. Představuje kvalitativní design výzkumu vycházející z naturalistické tradice, založený na polostrukturovaných rozhovorech s chirurgy. Odpovídá na čtyři výzkumné otázky: 1) Které předpoklady pro chirurgickou profesi považují chirurgové za důležité? 2) Jak se mladí chirurgové učí chirurgii? 3) Které zdroje svého profesního růstu chirurgové uvádějí? 4) Jak lze charakterizovat proces profesního růstu chirurga? Takto vznikly čtyři soubory odpovědí, které byly dále analyzovány z hlediska jejich obsahu. Postupně byly získány menší soubory zahrnující významově podobné odpovědi. Tyto soubory byly označeny kategoriemi, které tvoří jádro interpretací. Jedním ze zajímavých a zároveň významných výsledků výzkumu je návrh desetistupňového modelu profesního růstu chirurga: 1) řemeslo, 2) pravidla, 3) růst, 4) variace, 5) tvořivost, 6) mistrovství, 7) souhra, 8) součinnost, 9) služba, 10) naplnění. Studii lze považovat za příklad mezioborové spolupráce pedagoga a chirurgů.

In English

This study is a probe into the surgical profession from the surgeons’ perspective. It presents a qualitative research design drawing from the naturalist tradition based on semi-structured interviews with surgeons. It answers four research questions: 1) Which prerequisites for the surgical profession do surgeons consider important? 2) How do young surgeons learn surgery? 3) Which sources of their professional growth do surgeons note? 4) How can the process of professional growth of a surgeon be characterized? The research questions were a starting point for the analysis of surgeons’ answers. Four sets of surgeons’ answers were obtained so that their content could be analyzed. Gradually, four smaller sets including answers with similar meaning were obtained. These sets were marked with categories forming the core of interpretations. Research results were organized in accordance with the research questions. One of the most interesting as well as important research results is the design of ten-grade model of surgeons’ professional growth including the following ten grades: 1) craft, 2) rules, 3) growth, 4) variation, 5) creativity, 6) mastery, 7) coordination, 8) collaboration, 9) service, 10) fulfilment. The study can be regarded as an example of interdisciplinary collaboration between a teacher and surgeons

Links

MUNI/A/1233/2018, interní kód MU
Name: Proměny ve výchově a vzdělávání jako výzva pro pedagogické profese
Investor: Masaryk University, Category A