B 2019

Tady jsme! Kazuistické studie ve speciální pedagogice - speciální pedagog a jeho role

BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Lenka DOLEŽALOVÁ, Ilona FIALOVÁ, Radka HORÁKOVÁ, Barbora CHLEBORADOVÁ et. al.

Basic information

Original name

Tady jsme! Kazuistické studie ve speciální pedagogice - speciální pedagog a jeho role

Name in Czech

Tady jsme! Kazuistické studie ve speciální pedagogice - speciální pedagog a jeho role

Name (in English)

Here we are! Case studies in special needs education - special educator and his role

Authors

BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Lenka DOLEŽALOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Ilona FIALOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Radka HORÁKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Barbora CHLEBORADOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Veronika JÁNSKÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Petr KACHLÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Petr KOPEČNÝ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Michaela KRISTLOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Štěpánka LAUKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Martina MALENOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Ivana MÁROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jiří MARTINEC (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jarmila MÁTLOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Eva MATULOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Dagmar OPATŘILOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Kristýna PIPALOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jarmila PIPEKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Pavla PITNEROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Petra RÖDEROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Dita ŠIMÁČKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Dagmar TRCHALÍKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Mária VINDIŠOVÁ (703 Slovakia, belonging to the institution), Věra VOJTOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Dana ZÁMEČNÍKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Brno, 250 pp. 2019

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50302 Education, special

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/19:00113228

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-9562-5

Keywords (in Czech)

kazuistická studie; speciální pedagog; smyslové postižení; vrozené vývojové vady; tělesné postižení; zdravotní znevýhodnění; narušená komunikační schopnost; specifické poruchy učení; poruchy autistického spektra; poruchy chování; poruchy emocí a chování..

Keywords in English

case study; special needs teacher; sensory disability; developmental impairment; physical disability; health disadvantage; speech and language disability; specific learning disability; autism spectrum disorder; emotional and behavioural disorders.

Tags

Reviewed
Změněno: 23/2/2023 13:54, doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.

Abstract

V originále

Monografie představuje zajímavé a podnětné kazuistické studie, s nimiž se může speciální pedagog v praxi setkat. Autoři poukazují skrze kazuistické studie na souvislosti výzev pro speciální pedagogiku. Jednotlivé kapitoly reflektují specifika života lidí s postižením či znevýhodněním. Kazuistické studie mohou napomoci čitatelům rozpoznat a pochopit některé ze souvislostí, které nemusí být na první pohled zřejmé. Tento postup umožní cílové skupině hlubší proniknutí do analyzované problematiky. Studium případů vede k upevnění již získaných vědomostí a znalostí, ale také k rozvíjení diagnostického myšlení a hledání možných způsobů intervence.

In English

The book is a collection of interesting case studies from the area of special needs education. Authors of case studies are referring to the challenges connected with special needs education. Individual chapters reflect some specifics of life for people with disabilities or disadvantages. These studies can help professionals to identify and understand some of the issues that may not be obvious at first sight.This process will enable the special needs experts to gain deeper insight into the issues being analyzed. These case studies can lead to the development of diagnostic thinking needed for finding possible methods of intervention.

Links

MUNI/A/1432/2018, interní kód MU
Name: Role speciální pedagogiky v prostředí inkluzivního školského prostředí
Investor: Masaryk University, Category A