B 2019

Ženské hrdinky a jejich zobrazování v českých televizních krimiseriálech

JANSOVÁ, Iveta and Jana JEDLIČKOVÁ

Basic information

Original name

Ženské hrdinky a jejich zobrazování v českých televizních krimiseriálech

Name (in English)

Female criminalists and their representation in Czech crime TV series

Authors

JANSOVÁ, Iveta and Jana JEDLIČKOVÁ

Edition

1. vyd. Olomuc, 182 pp. 2019

Publisher

Univerzita Palackého v Olomouci

Other information

Type of outcome

Odborná kniha

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

ISBN

978-80-244-5642-3

Keywords (in Czech)

kriminální seriály, ženské kriminalistky, gender, feminismus, TV seriály

Keywords in English

crime series, female criminalists, gender, feminism, TV series

Tags

Reviewed
Změněno: 18/11/2020 14:43, Mgr. Blanka Farkašová

Abstract

V originále

Kniha Ženské hrdinky a jejich zobrazování v českých televizních krimi seriálech věnovaná českým kriminalistkám reflektuje zájem o zobrazování genderových identit v divácky celosvětově oblíbeném žánru krimi. Výzkum současných televizních kriminálních seriálů přináší především výpověď o aktuální podobě zobrazování postav (a obecně identit) v české televizní tvorbě. Prostřednictvím výzkumu dekády české televizní krimi tvorby vzniká unikátní mapa období přerodu české TV kriminální produkce. Vysvětlena jsou specifická tuzemská schémata zobrazování ženských postav, stejně tak jako patrné pronikání zahraničních tendencí do jednotlivých produkcí. Přestože se česká televizní tvorba zaměřená na kriminální narativy ve zkoumáním desetiletém období patrně proměnila, je v mnoha případech stále na začátku svého vývoje. Pozůstatky dob minulých však poskytují českým krimi příběhům unikátní kulturní (své)ráz, a to nejen z pohledu zobrazování ženských krimihrdinek, jimž je kniha primárně věnována.

In English

The book Female criminalists and their representation in Czech crime TV series is primarily focused on Czech female criminalist in popular crime TV genre. At the same time it focuses on portrayal of gender identities in the particular genre in general. Our research reflects contemporary tendencies in gender portrayal and draws a map of such televisual depiction in specific Czech context. We analyzed a ten year time period which helped us determine classical schemes of depiction and also pick up on changes happening during those years. It shows that exactly this analyzed decade was a time of genre rebirth in Czech television context. Therefore, we can see many strategies common for TV crime production during communist era and very clear contemporary foreign inspirations at the same time. This book is the first one focusing on crime TV through the lenses of gender identities in the Czech academia environment.