ČERVENKOVÁ, Marie. Rozvíjení IKK v kurzech odborného cizího jazyka: rodilý mluvčí-nepedagog ve výuce (Developing intercultural communicative competence in foreign language courses for specific purposes: the role of a native speaker). Online. In Kateřina Kubíková, Michaela Pešková. Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce cizích jazyků 3. 1st ed. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2019, p. 80 - 91. ISBN 978-80-261-0932-7.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Rozvíjení IKK v kurzech odborného cizího jazyka: rodilý mluvčí-nepedagog ve výuce
Name in Czech Rozvíjení IKK v kurzech odborného cizího jazyka: rodilý mluvčí-nepedagog ve výuce
Name (in English) Developing intercultural communicative competence in foreign language courses for specific purposes: the role of a native speaker
Authors ČERVENKOVÁ, Marie (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Plzeň, Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce cizích jazyků 3, p. 80 - 91, 12 pp. 2019.
Publisher Západočeská univerzita v Plzni
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
RIV identification code RIV/00216224:14640/19:00113342
Organization unit Language Centre
ISBN 978-80-261-0932-7
Keywords (in Czech) interkulturní komunikační kompetence; odborný cizí jazyk rodilý mluvčí
Keywords in English intercultural communicative competence; foreign language for specific purposes; native speaker
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PaedDr. Marta Holasová, Ph.D., učo 38218. Changed: 1/5/2020 13:10.
Abstract
Výuka cizího odborného jazyka nespočívá pouze ve výuce odborné slovní zásoby a rozvíjení znalostí v dalších lingvistických kategoriích. Dnes více než kdy dříve zasahují potřeby studentů do oblasti dovedností sociolingvistických, pragmatických a obecných. Na příkladu dvou didaktických aktivit budeme demonstrovat možnosti posilování těchto dovedností s důrazem na kompetenci interkulturní, která se stala novým horizontem ve výuce cizích jazyků (Beacco 2000, Beacco 2013). Jako první představíme videokonferenční výuku, která byla relizována mezi Centrem jazykového vzdělávání Masarykovy univerzity (CJV MU) a Aftec Tours a CJV MU a l’IUT Université Picardie, a dále obsah předmětu asistentství studentů programu Erasmus ve výuce cizích jazyků na MU a jeho realizaci v kurzech odborné francouzštiny na Ekonomicko-správní fakultě MU. V obou případech budeme specifikovat jejich interkulturní dimenzi a možnosti rozvoje dovedností, které budou studenti potřebovat ve svém budoucím profesním životě.
Abstract (in English)
Teaching a foreign language for specific purposes is not just about teaching vocabulary and developing knowledge in other linguistic categories. Today, more than ever, the needs of students affect sociolinguistic, pragmatic and general skills. By demonstrating three didactic activities we will demonstrate the possibilities of strengthening these skills with an emphasis on intercultural competence, which has become a new horizon in foreign language teaching (Beacco 2000, Beacco 2013). We will introduce videoconferencing lessons that were organized between the Language Center of Masaryk University (CJV MU) and Aftec Tours and CJV MU and l'IUT Université Picardie and also the content of the course Erasmus students assistant in foreign language teaching at MU and its implementation in courses of business French at the Faculty of Economics and Administration MU. We will specify their intercultural dimension and skills development opportunities that students will need in their future professional lives.
PrintDisplayed: 23/8/2024 22:15