k 2019

Ziele der Sprachenpolitik und ideologische Konflikte – ein Vergleich

GOLDBERGER, Maria, Miroslav JANÍK and Jinjin LU

Basic information

Original name

Ziele der Sprachenpolitik und ideologische Konflikte – ein Vergleich

Name in Czech

Cíle jazykové politiky a ideologické konflikty - srovnání

Name (in English)

Language policy goals and ideological conflicts - a comparison

Authors

GOLDBERGER, Maria (40 Austria, guarantor, belonging to the institution), Miroslav JANÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Jinjin LU (156 China, belonging to the institution)

Edition

45. Österreichische Linguistiktagung, 2019

Other information

Language

German

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Austria

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/19:00108196

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

jazyková politika;ideologické konflikty;curikulum;diskurzivní analýza

Keywords in English

language policy;ideological conflicts;curriculum;discourse analysis

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 25/3/2020 11:02, Mgr. Miroslav Janík, Ph.D.

Abstract

V originále

Der Beitrag fokussiert auf die Identifizierung ideologischer Konflikte in curricularen Dokumenten in Bezug auf Sprachen in drei Ländern: Tschechische Republik, Österreich und China. Die Sprachenpolitik wird in unserem Beitrag aus der Perspektive der „Sprache als Ressource“ untersucht, es werden dabei vor allem die Sprachsteuerung und Sprachwahl unter möglichen Alternativen hinterfragt. Als Forschungsmethode wurde Diskursanalyse verwendet, die uns erlaubt, Konflikte in den ausgewählten curricularen Dokumenten aller drei Länder die Positionen der Sprachenpolitik gegenüber den Sprachen sichtbar zu machen. Die Ergebnisse zeigen nämlich – überraschenderweise –, dass die Sprachenpolitik in diesen drei Ländern trotz deklarierter Anerkennung von sprachlicher Diversität zur Homogenisierung des sprachlichen repertiores der Schüler/innen führt und durch klare Trennung von Sprachen und durch Definieren ihrer Funktionen soll die Verwendung von Sprachen in den Schulen kontrollierbar gemacht werden.

In Czech

Prezentace byla zaměřena na identifikaci ideologických konfliktů v kurikulárních dokumentech ve vztahu k jazykům ve třech zemích: Česká republika, Rakousko a Čína. V našem příspěvku je jazyková politika zkoumána z pohledu „jazyka jako zdroje“. Zkoumá se především kontrola jazyka a výběr jazyka. Jako metoda analýzy byla použita diskurzivní analýzy, která nám umožňuje nahlédnout konflikty ve vybraných kurikulárních dokumentech všech tří zemí a jak se pozicuje jazyková politika vůči jazykům. Výsledky ukazují - překvapivě -, že jazyková politika v těchto třech zemích, navzdory deklarovanému uznání jazykové rozmanitosti, vede k homogenizaci jazykových repertoár žáků a oddělování jazyků a definování jejich funkcí k tomu, aby mohly být jazyky používány a byly kontrolovatelné.

Links

GA19-12624S, research and development project
Name: Škola jako mnohojazyčný prostor? Prozkoumávání lingvistické reality na českých městských školách (MultiSpace)
Investor: Czech Science Foundation, School as a multilingual space? Exploring linguistic realities at Czech urban schools (MultiSpace)