Ziele der Sprachenpolitik und ideologische Konflikte – ein Vergleich
GOLDBERGER, Maria, Miroslav JANÍK and Jinjin LU. Ziele der Sprachenpolitik und ideologische Konflikte – ein Vergleich (Language policy goals and ideological conflicts - a comparison). In 45. Österreichische Linguistiktagung. 2019. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Ziele der Sprachenpolitik und ideologische Konflikte – ein Vergleich |
Name in Czech | Cíle jazykové politiky a ideologické konflikty - srovnání |
Name (in English) | Language policy goals and ideological conflicts - a comparison |
Authors | GOLDBERGER, Maria (40 Austria, guarantor, belonging to the institution), Miroslav JANÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Jinjin LU (156 China, belonging to the institution). |
Edition | 45. Österreichische Linguistiktagung, 2019. |
Other information | |
---|---|
Original language | German |
Type of outcome | Presentations at conferences |
Field of Study | 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems] |
Country of publisher | Austria |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
RIV identification code | RIV/00216224:14410/19:00108196 |
Organization unit | Faculty of Education |
Keywords (in Czech) | jazyková politika;ideologické konflikty;curikulum;diskurzivní analýza |
Keywords in English | language policy;ideological conflicts;curriculum;discourse analysis |
Tags | International impact, Reviewed |
Changed by | Changed by: Mgr. Miroslav Janík, Ph.D., učo 183873. Changed: 25/3/2020 11:02. |
Abstract |
---|
Der Beitrag fokussiert auf die Identifizierung ideologischer Konflikte in curricularen Dokumenten in Bezug auf Sprachen in drei Ländern: Tschechische Republik, Österreich und China. Die Sprachenpolitik wird in unserem Beitrag aus der Perspektive der „Sprache als Ressource“ untersucht, es werden dabei vor allem die Sprachsteuerung und Sprachwahl unter möglichen Alternativen hinterfragt. Als Forschungsmethode wurde Diskursanalyse verwendet, die uns erlaubt, Konflikte in den ausgewählten curricularen Dokumenten aller drei Länder die Positionen der Sprachenpolitik gegenüber den Sprachen sichtbar zu machen. Die Ergebnisse zeigen nämlich – überraschenderweise –, dass die Sprachenpolitik in diesen drei Ländern trotz deklarierter Anerkennung von sprachlicher Diversität zur Homogenisierung des sprachlichen repertiores der Schüler/innen führt und durch klare Trennung von Sprachen und durch Definieren ihrer Funktionen soll die Verwendung von Sprachen in den Schulen kontrollierbar gemacht werden. |
Abstract (in Czech) |
---|
Prezentace byla zaměřena na identifikaci ideologických konfliktů v kurikulárních dokumentech ve vztahu k jazykům ve třech zemích: Česká republika, Rakousko a Čína. V našem příspěvku je jazyková politika zkoumána z pohledu „jazyka jako zdroje“. Zkoumá se především kontrola jazyka a výběr jazyka. Jako metoda analýzy byla použita diskurzivní analýzy, která nám umožňuje nahlédnout konflikty ve vybraných kurikulárních dokumentech všech tří zemí a jak se pozicuje jazyková politika vůči jazykům. Výsledky ukazují - překvapivě -, že jazyková politika v těchto třech zemích, navzdory deklarovanému uznání jazykové rozmanitosti, vede k homogenizaci jazykových repertoár žáků a oddělování jazyků a definování jejich funkcí k tomu, aby mohly být jazyky používány a byly kontrolovatelné. |
Abstract (in English) |
---|
The presentation focused on the identification of ideological conflicts in curricular documents in relation to languages in three countries: Czech Republic, Austria and China. In our contribution, language policy is examined from the perspective of "language as a resource". Above all, language control and language selection among possible alternatives are examined. Discourse analysis was used as a research method, which allows us to visualize conflicts in the selected curricular documents of all three countries, the positions of language policy towards languages. The results show - surprisingly - that language policy in these three countries, despite the declared recognition of linguistic diversity, leads to the homogenization of the linguistic repertiores of the pupils, and by clearly separating languages and defining their functions, the language should be used in schools be made controllable. |
Links | |
---|---|
GA19-12624S, research and development project | Name: Škola jako mnohojazyčný prostor? Prozkoumávání lingvistické reality na českých městských školách (MultiSpace) |
Investor: Czech Science Foundation, School as a multilingual space? Exploring linguistic realities at Czech urban schools (MultiSpace) |
PrintDisplayed: 10/10/2024 03:22