Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1645838, author = {Fasora, Lukáš and Pečinková, Anna}, article_location = {Praha}, article_number = {1}, keywords = {autonomy of higher education institutions; state-financing; 19th and 20th centuries; Czech lands}, language = {cze}, issn = {0862-6111}, journal = {Český časopis historický}, title = {Autonomie vysokých škol a jejich financování v českých zemích v letech 1848–1939}, url = {http://www.hiu.cas.cz/cs/nakladatelstvi/periodika/cesky-casopis-historicky/2020/cislo-1.ep/}, volume = {118}, year = {2020} }
TY - JOUR ID - 1645838 AU - Fasora, Lukáš - Pečinková, Anna PY - 2020 TI - Autonomie vysokých škol a jejich financování v českých zemích v letech 1848–1939 JF - Český časopis historický VL - 118 IS - 1 SP - 68-108 EP - 68-108 SN - 08626111 KW - autonomy of higher education institutions KW - state-financing KW - 19th and 20th centuries KW - Czech lands UR - http://www.hiu.cas.cz/cs/nakladatelstvi/periodika/cesky-casopis-historicky/2020/cislo-1.ep/ L2 - http://www.hiu.cas.cz/cs/nakladatelstvi/periodika/cesky-casopis-historicky/2020/cislo-1.ep/ N2 - Praktická realizace „humboldtovského“ konceptu vysokých škol, opřeného o autonomní rozhodování a soulad výzkumu a výuky, se v českých zemích odehrála v období mezi reformou Leo Thuna (1849–1851) a uzavřením vysokých škol nacisty v roce 1939. Vysokým školám byla poskytnuta specifická forma autonomie, která je odlišovala od jiných autonomních svazků ve veřejné sféře především v tom, že vysoké školy nedisponovaly vlastním majetkem a byly proto plně závislé na přísunu státních financí. Hospodářská závislost na státu silně ovlivňovala představu reprezentací vysokých škol o vlastní společenské roli a identitě – na jednu stranu školy respektovaly svoji roli jako státního ústavu, na druhou se snažily v některých oblastech vystupovat jako samosprávná korporace. V textu jsou analyzovány rozdíly, které v tomto směru odlišovaly pražské univerzity se starobylou tradicí a povědomím někdejší držby vlastního jmění od ostatních univerzit v českých zemích a dále univerzity jako celek od technických vysokých škol. Právě na univerzitách, zvláště jejich humanitních fakultách se postupně prosadila extenzivně chápaná představa o autonomii a šířila se odtud do dalších oblastí vysokoškolského sektoru i celé společnosti. V tomto směru byla vysokoškolská autonomie pionýrem společenské plurality a proměny v náhledu na stát od hierarchického autoritativního pojetí k pojetí liberálně-demokratickému. Současně s vrcholem vysokoškolské autonomie mezi léty 1890–1930 narůstaly krizové příznaky tohoto způsobu správy. Text sleduje zvláště problémy spojené s neefektivním využíváním státem poskytnutých financí a majetku. Nefunkčnost „humboldtovského“ systému autonomie ve 30. letech vedla stát k zásahům do rozhodování vysokých škol o ekonomických otázkách a posléze omezování autonomie vysokých škol jako celku a hledání alternativního, postliberálního způsobu řízení tohoto společensky velmi důležitého sektoru špičkového vzdělávání a vědy. ER -
FASORA, Lukáš and Anna PEČINKOVÁ. Autonomie vysokých škol a jejich financování v českých zemích v letech 1848–1939 (The autonomy of higher education institutions and their financing in the Czech lands in 1848–1939). \textit{Český časopis historický}. Praha, 2020, vol.~118, No~1, p.~68-108. ISSN~0862-6111.
|