J 2019

Foreign Language Learning Experiences of Deaf and Severely Hard-of-Hearing Czech University Students

SEDLÁČKOVÁ, Jitka and Edit H. KONTRA

Basic information

Original name

Foreign Language Learning Experiences of Deaf and Severely Hard-of-Hearing Czech University Students

Name in Czech

Zkušenosti neslyšících a těžce sluchově postižených českých univerzitních studentů s učením se cizím jazykům

Authors

SEDLÁČKOVÁ, Jitka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Edit H. KONTRA (348 Hungary)

Edition

Pedagogická orientace, Česká pedagogická společnost o.s. 2019, 1211-4669

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50302 Education, special

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14750/19:00115551

Organization unit

Support Centre for Students with Special Needs

Keywords (in Czech)

neslyšící; výuka a učení se cizímu jazyku; motivace; žákovská autonomie; vzdělávání učitelů

Keywords in English

deaf; foreign language learning and teaching; motivation; learner autonomy; teacher education

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 15/8/2020 23:42, Mgr. Jitka Sedláčková, Ph.D.

Abstract

V originále

This paper presents qualitative research on the experiences and opinions of four Czech native speakers learning English as a second language all of whom are either deaf or severely hard-of-hearing and are currently pursuing or have recently finished university studies in the Czech Republic. Within the framework of an international project, the two male and two female respondents were interviewed individually in order to get an insider’s perspective on the needs, difficulties and preferred teaching and learning strategies of students with hearing loss. The descriptive-interpretative analysis of the data followed the principles of qualitative research and yielded four main themes: learning experience, motivation, teaching modality, and learning strategies and learner autonomy. The results highlight the importance of learning experience gained in primary and secondary education and the need for teachers who provide positive motivation for deaf learners and are fluent users of Czech Sign Language. The findings can enrich the knowledge of language teachers, teacher trainers as well as language policy makers and are transferable to similar contexts

In Czech

Předkládaná studie popisuje kvalitativní výzkum, jehož cílem bylo získat vhled do zkušeností a názorů čtyř českých neslyšících či těžce sluchově postižených vysokoškolských studentů či absolventů s učením se anglickému jazyku. V rámci mezinárodního projektu byly se dvěma ženami a dvěma muži provedeny rozhovory, které poskytují osobní pohled na potřeby, problémy a preferované výukové a učební strategie studentů se ztrátou sluchu. Na základě deskriptivně-interpretační analýzy dat provedené dle principů kvalitativního výzkumu byla identifikována čtyři hlavní témata: Zkušenosti s učením, Motivace, Jazyková modalita výuky a Učební strategie a autonomie. Výsledky výzkumu ukazují na význam zkušeností s výukou a učením se získaných na základní a střední škole a potřebnost učitelů, kteří důvěřují schopnostem neslyšících studentů a dokáží používat český znakový jazyk. Zjištěn mohou být přínosná pro učitele jazyků a jejich odbornou přípravu stejně jako pro tvůrce vzdělávací politiky a jsou přenositelná pro podobné kontexty.

Files attached