Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@inproceedings{1647756, author = {Kachlík, Petr}, address = {Brno}, booktitle = {Sborník z mezinárodní konference ICOLLE 2019. Udržitelnost ve vzdělávání: Minulost, současnost a budoucnost}, edition = {1.}, editor = {ADAMEC, P., ŠIMÁNĚ. M., KOVÁŘOVÁ, E. (Eds.)}, keywords = {document; questionnaire; opinion; attitude; prevention; preventive program; risky behavior; secondary school; research; dependency; health; knowledge; pupil}, howpublished = {elektronická verze "online"}, language = {cze}, location = {Brno}, isbn = {978-80-7509-702-6}, pages = {116-134}, publisher = {Mendelova univerzita v Brně}, title = {Prevence rizikového chování závislostního typu na vybraných středních školách}, url = {https://www.icolleconference.cz/files/345-icolle-2019-fv.pdf}, year = {2020} }
TY - JOUR ID - 1647756 AU - Kachlík, Petr PY - 2020 TI - Prevence rizikového chování závislostního typu na vybraných středních školách PB - Mendelova univerzita v Brně CY - Brno SN - 9788075097026 KW - document KW - questionnaire KW - opinion KW - attitude KW - prevention KW - preventive program KW - risky behavior KW - secondary school KW - research KW - dependency KW - health KW - knowledge KW - pupil UR - https://www.icolleconference.cz/files/345-icolle-2019-fv.pdf L2 - https://www.icolleconference.cz/files/345-icolle-2019-fv.pdf N2 - Hlavním cílem práce bylo zmapování preventivních aktivit (minimálního preventivního programu) na vybraných středních školách, znalostí a postojů žáků k primární prevenci rizikového chování. Žáci středních škol patří z pohledu drogové epidemiologie mezi významné rizikové populační skupiny. Je u nich třeba formovat a posilovat žádoucí vzorce chování a poukazovat na výhody zdravého životního stylu. Podstatnou roli v tomto dlouhodobém působení hraje též škola. Škola musí mít zpracován svůj preventivní program, jímž se řídí a který je kontrolován. Týká se opatření k prevenci rizikového chování, např. užívání návykových látek, patologického hráčství, šikany, záškoláctví, rasismu, xenofobie. Bylo využito designu smíšeného výzkumu. Metodou nabalující se sněhové koule byly vybrány 3 střední školy v Brně. Pomocí obsahové analýzy dokumentů a rozhovorů se školními metodiky prevence byly zhodnoceny preventivní programy dle kritérií zveřejněných v odborné literatuře. Dále byly získány odpovědi 147 žáků oslovených pomocí anonymního dotazníku o 21 položkách. Z výsledků vyplynulo, že preventivní program školy 1 byl zpracován velmi kvalitně, u školy 2 obsahoval větší počet nedostatků, u školy 3 nevyhovoval ani základním požadavkům. Z dotazování vyplynulo, že preventivní aktivity jsou na 2 školách velmi sporadické, na 1 pravidelné. Nejčastěji se jedná o přednášky, méně často besedy, exkurze, filmové projekce. Dotazovaní nejvíce oceňovali promítání filmů, méně aktivity, které počítaly s jejich osobním zapojením. Více než polovina vzorku je pasivním konzumentem prevence, přestože téměř vždy existuje prostor pro zpětnou vazbu. Typická doba trvání aktivit činí 1-2 hodiny, žáci se jich většinou účastní rádi a jsou pro ně téměř vždy bezplatné. Nejčastějším námětem prevence jsou nelegální návykové látky. Žáci se zajímají i o další témata, hlavně o závislost na moderních technologiích, poruchy příjmu potravy, šikanu, rizika spojená s pohlavním stykem. Subjektivní hodnocení školní prevence je průměrné, respondenty sice aktivity baví a považují je za užitečné, ale jejich širší dopad a změnu vlastního stylu života přiznalo pouze 15 % z nich. Více než polovinu oslovených by prevence neodradila od užívání drog. Prevence je prezentována hlavně v základech společenských věd, silný důraz je kladen na osobnost přednášejícího. ER -
KACHLÍK, Petr. Prevence rizikového chování závislostního typu na vybraných středních školách (Prevention of Risky Addictive Behavior at Selected Secondary Schools). Online. In ADAMEC, P., ŠIMÁNĚ. M., KOVÁŘOVÁ, E. (Eds.). \textit{Sborník z mezinárodní konference ICOLLE 2019. Udržitelnost ve vzdělávání: Minulost, současnost a budoucnost}. 1st ed. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2020, p.~116-134. ISBN~978-80-7509-702-6.
|