OBROVSKÁ, Jana and František TŮMA. PŘÍSLIBY A VÝZVY VÍCEMÍSTNÉ ETNOGRAFIE VE VÝZKUMU DIVERZITY V PREGRADUÁLNÍ UČITELSKÉ PŘÍPRAVĚ (PROMISES AND CHALLENGES OF MULTI-SITED ETHNOGRAPHY IN RESEARCH ON DIVERSITY IN PRE-SERVICE TEACHER EDUCATION). Studia paedagogica. Ústav pedagogických věd.: Masarykova univerzita, 2020, vol. 25, No 1, p. 155-177. ISSN 1803-7437. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/SP2020-1-7.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name PŘÍSLIBY A VÝZVY VÍCEMÍSTNÉ ETNOGRAFIE VE VÝZKUMU DIVERZITY V PREGRADUÁLNÍ UČITELSKÉ PŘÍPRAVĚ
Name in Czech PŘÍSLIBY A VÝZVY VÍCEMÍSTNÉ ETNOGRAFIE VE VÝZKUMU DIVERZITY V PREGRADUÁLNÍ UČITELSKÉ PŘÍPRAVĚ
Name (in English) PROMISES AND CHALLENGES OF MULTI-SITED ETHNOGRAPHY IN RESEARCH ON DIVERSITY IN PRE-SERVICE TEACHER EDUCATION
Authors OBROVSKÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and František TŮMA (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Studia paedagogica, Ústav pedagogických věd. Masarykova univerzita, 2020, 1803-7437.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/20:00114112
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.5817/SP2020-1-7
Keywords (in Czech) školní etnografie; vícemístná etnografie; diverzita; učitelské vzdělávání; pedagogický výzkum
Keywords in English school ethnography; multi-sited ethnography; diversity; teacher education; educational research
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Jana Obrovská, Ph.D., učo 143665. Changed: 27/3/2021 10:48.
Abstract
Cílem předkládané teoreticko-metodologické studie je 1) představit základní charakteristiky školní etnografie a její aplikace v českém pedagogickém výzkumu; 2) shrnout teoretická východiska a analyzovat přístupy k výzkumu diverzity v pregraduální učitelské přípravě; 3) diskutovat o potenciálu tzv. vícemístné etnografie. Vyvozujeme, že vícemístná etnografie představuje vhodný výzkumný design pro zkoumání diverzity v pregraduální učitelské přípravě, protože zdůrazňuje potřebu propojení a kontrastování poznatků z různých zkoumaných prostředí. Je tedy možné integrovat poznatky jak z prostředí vysokoškolské výuky, kde jsou studenti a studentky učitelství připravováni, tak z prostředí škol, kam jsou umisťováni na praxe. Studie tak přispívá k teoretické a metodologické diskusi v pedagogice.
Abstract (in English)
The aims of the present theoretical and methodological study are 1) to introduce the characteristics of school ethnography and its applications in Czech educational research, 2) to summarize the theoretical background and analyze different approaches for investigating diversity in pre-service teacher education, and 3) to discuss the potential of multi-sited ethnography. We conclude that multi-sited ethnography represents a research design that is suitable for investigating diversity in pre-service teacher education as it emphasizes the need for interconnecting and contrasting findings from various sites under scrutiny. It follows that findings from both higher education classes, where student-teachers are educated, and schools, where student-teachers are placed to do their teaching practice, can be integrated. Thus, the study contributes to theoretical and methodological discussions in educational sciences.
Links
GA19-06763S, research and development projectName: Etnografie diverzity v pregraduální přípravě učitelů
Investor: Czech Science Foundation, Ethnography of Diversity in Pre-Service Teacher Education
PrintDisplayed: 22/7/2024 16:17