B 2019

Outdoor Education in Geography: A Specific Educational Strategy

SVOBODOVÁ, Hana

Basic information

Original name

Outdoor Education in Geography: A Specific Educational Strategy

Name in Czech

Terénní výuka v zeměpise: specifická výuková strategie

Edition

1. vyd. Brno, 198 pp. 2019

Publisher

Masaryk University Press

Other information

Language

English

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

ISBN

978-80-210-9521-2

Keywords (in Czech)

terénní výuka, kurikulum, školní vzdělávací program, zeměpis, základní škola, žák, učitel, pohybová aktivita

Keywords in English

outdoor education;curriculum; school educational programme; geography; elementary school; pupil; teacher; physical activity

Tags

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 4/5/2020 13:51, Mgr. Radka Vyskočilová

Abstract

V originále

The publication aims to promote outdoor education as a strong teaching strategy, to describe its links to the school curriculum, and to offer teachers a helping hand in developing the concept of outdoor education. All of this is based on exploring the benefits of outdoor education in teaching and promoting physical activity, which is a natural part of it. The first part of the book analyses how outdoor education is established in the Czech school curriculum, outlining the steps necessary for outdoor education to be implemented, in terms of preparation of both the teachers and pupils. This section also provides recommendations for the development of an outdoor education concept for elementary schools. The second part of the publication is devoted to outdoor education research conducted in cooperation with elementary school teachers, pupils of a model elementary school and their parents, are presented in detail.

In Czech

Monografie si klade za úkol přiblížit terénní výuku jako silnou výukovou strategii, popsat její vztah ke školnímu kurikulu a podat učitelům pomocnou ruku k vytvoření koncepce terénní výuky. To vše je založeno na výzkumu přínosů terénní výuky pro učení a rozvoj pohybové aktivity. První část publikace pojednává o terénní výuce jako o specifické strategii učení. Je analyzováno zakotvení terénní výuky v českém školním kurikulu, jsou nastíněny kroky nezbytné pro její realizaci, ať už se jedná o přípravu samotného učitele nebo žáků. Rovněž jsou představena doporučení pro tvorbu koncepce terénní výuky na základní škole včetně modelové přípravy. Druhá část publikace je věnována výzkumu terénní výuky jako silné výukové strategie, který byl realizován ve spolupráci s učiteli základních škol, žáky modelové základní školy a jejich rodiči.

Links

CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_038/0006952, interní kód MU
Name: Rozvoj procesu pregraduálního vzdělávání na PdF MU: důkladnou přípravou k dobré praxi (Acronym: 3P)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Priority axis 3: Equal access to high-quality pre-school, primary and secondary education
GA16-00695S, research and development project
Name: Terénní výuka jako silná výuková strategie
Investor: Czech Science Foundation, Fieldwork as a powerful learning strategy
MUNI/A/0946/2015, interní kód MU
Name: Využívání terénní výuky na ZŠ jako specifické výukové strategie
Investor: Masaryk University, Category A
MUNI/FR/0881/2016, interní kód MU
Name: Námětovník pro terénní výuku
Investor: Masaryk University
TJ01000127, research and development project
Name: Systém terénní výuky pro základní školy
Investor: Technology Agency of the Czech Republic, Fieldwork Education System for Elementary Schools