Informační systém MU
CÍGLER, Hynek. "Kde se vzala ta čísla?" Osvojování si matematických konceptů a interindividuální rozdíly v matematice z pohledu psychologie. In Didakticko-matematický seminář (PedF UK). 2020.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name "Kde se vzala ta čísla?" Osvojování si matematických konceptů a interindividuální rozdíly v matematice z pohledu psychologie
Authors CÍGLER, Hynek.
Edition Didakticko-matematický seminář (PedF UK), 2020.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Requested lectures
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Social Studies
Changed by Changed by: Mgr. Hynek Cígler, Ph.D., učo 175803. Changed: 4/5/2020 14:31.
Abstract
Předchozí výzkumy se vesměs shodují na tom, že úroveň matematických schopností souvisí s řadou aspektů lidského života: např. velikostí příjmu, zaměstnatelností, kariérním postupem či životní spokojeností. Je však skutečnou příčinou matematika, nebo spíše jen obecné kognitivní a intelektové schopnosti? Jaká je vlastně podstata matematických schopností, jak se vyvíjejí? Kde a jakým způsobem vzniká vjem čísla a množství, jak toto osvojování ovlivňuje náš jazyk, kultura, motivace, matematická úzkostnost úroveň verbálních dovedností či genderové stereotypy? Ve své přednášce se pokusím shrnout vybrané psychologické teorie matematických schopností, a to jak z hlediska "psychometrické" teorie CHC, tak i z pozice kognitivní psychologie. Popíšu některé teorie, které se zabývají typickými postupy vedoucími ke správnému, či naopak chybnému řešení, a uvedu souvislosti matematických dovedností s jinými kognitivními procesy. Zmíním rovněž tzv. "kognitivní prerekvizity" numerického a prenumerického myšlení, které jsou fylogeneticky zakotvené a sdílíme je i s jinými živočišnými druhy.
Displayed: 28/7/2024 10:32