Detailed Information on Publication Record
2020
Reflection in the Pre-service Education of Preschool Teachers: A Comparison of the perceptions of Czech and Israeli students
HUBER, Hadas, Zora SYSLOVÁ and Lucie GRŮZOVÁBasic information
Original name
Reflection in the Pre-service Education of Preschool Teachers: A Comparison of the perceptions of Czech and Israeli students
Name in Czech
Reflexe v přípravném vzdělávání učitelů mateřských škol: komparace přístupů českého a izraelského systému.
Authors
HUBER, Hadas (guarantor), Zora SYSLOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Lucie GRŮZOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Multi Colors: An International Journal of Educational Research and Theory, Izrael, 2020, 2663-3353
Other information
Language
English
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Israel
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14410/20:00115605
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
přípravné vzdělávání předškolních pedagogů; reflexe; reflektivita; předškolní pedagogika; student.
Keywords in English
pre-service education of preschool teachers; reflection; reflectivity; preschool; student.
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 15/3/2021 17:53, Dana Nesnídalová
V originále
This study examines the development of preschool student teachers’ reflective skills in two countries representing two different cultures and social-organizational settings. The study sought to compare pedagogical and learning related approaches in the development of reflective skills of third-year students of a teaching College in Northern Israel and second-year students of the Faculty of Education in a large University in the Czech Republic. We examined what students in these respective programs reflect upon and what level of reflection they attained. Both settings, although based in different cultural traditions and methods, consider the development of reflective skills enhancing major component of the students’ professional skills. Respondents were 18 students from the Faculty of Education in the Czech Republic (CR) and 40 students from Israel (IL), who completed courses focused on the development and implementation of preschool education projects. Data consisted of students’ written narratives which were analyzed in terms of the quality and content of their reflection. The results indicate that Czech students focused on aspects of their educational reality/ experience while Israeli students focused on their learning process and the benefits of practice. Moreover, most of the Israeli students reached the critical level of reflection, while only 11% of the Czech students also did so.
In Czech
Studie zkoumá rozvoj reflektivních dovedností studentů oboru učitelství pro mateřské školy ve dvou zemích představující dvě různé kultury a sociálně-organizační nastavení. Studie se snažila porovnat pedagogické přístupy a přístupy související s učením při rozvoji reflektivních dovedností studentů třetího ročníku v Izraeli a studentů druhého ročníku Pedagogické fakulty v České republice. Zkoumali jsme, co odráží reflexe studentů těchto programů odrážejí a jaké úrovně jejich reflexe dosáhla. Oba programy, přestože jsou založeny na různých kulturách, tradicích i metodách vzdělávání, zvyšuje reflektivní dovednosti a profesionalitu studentů. Respondenty bylo 18 studentů z Pedagogické fakulty v České republice a 40 studentů z Izraele, kteří absolvovali kurzy zaměřené na vývoj a implementaci projektů předškolního vzdělávání. Data sestávala z písemných narací studentů, které byly analyzovány z hlediska kvality a obsahu a úrovně reflexe. Výsledky naznačují, že se čeští studenti zaměřili na aspekty jejich vzdělávací reality / zkušenosti, zatímco izraelští studenti se zaměřovali více na jejich proces učení a benefity praxe. Většina izraelských studentů navíc dosáhla kritické úrovně reflexe, zatímco českých studentů bylo pouze 11 %.