Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1653679, author = {Sychra Reucci, Tullia and Pančocha, Karel}, article_location = {Prešov}, article_number = {1}, keywords = {autism spectrum disorder; problem behavior; PICA; behavioral intervention; applied behavior analysis}, language = {cze}, issn = {2585-7363}, journal = {Štúdie zo špeciálnej pedagogiky/Studies in Special Education}, title = {Využití aplikované behaviorální analýzy při snižování výskytu chování spojeného s Pika syndromem u dítěte s poruchou autistického spektra}, url = {https://www.unipo.sk/public/media/26527/Studies%20in%20Special%20Education%202020,%20vol.%209,%20n.%201.pdf}, volume = {9}, year = {2020} }
TY - JOUR ID - 1653679 AU - Sychra Reucci, Tullia - Pančocha, Karel PY - 2020 TI - Využití aplikované behaviorální analýzy při snižování výskytu chování spojeného s Pika syndromem u dítěte s poruchou autistického spektra JF - Štúdie zo špeciálnej pedagogiky/Studies in Special Education VL - 9 IS - 1 SP - 56-64 EP - 56-64 PB - Vydavateľstvo Prešovskej univerzity SN - 25857363 KW - autism spectrum disorder KW - problem behavior KW - PICA KW - behavioral intervention KW - applied behavior analysis UR - https://www.unipo.sk/public/media/26527/Studies%20in%20Special%20Education%202020,%20vol.%209,%20n.%201.pdf L2 - https://www.unipo.sk/public/media/26527/Studies%20in%20Special%20Education%202020,%20vol.%209,%20n.%201.pdf N2 - Lidé s poruchou autistického spektra nebo s omezeným repertoárem dovedností často vykazují specifické problémové chování, mezi něž patří i syndrom PIKA (jedení nejedlých předmětů). Toto chování snižuje kvalitu života jedince a v některých případech může být i zdravotně rizikové či život ohrožující. Cílem výzkumu bylo pomocí zvolených metod a technik užívaných v rámci aplikované behaviorální analýzy snížit problémové chování u dítěte s poruchou autistického spektra a pomocí vizuální analýzy dat ověřit účinnost intervence. Mezi zvolené techniky patřil time-out, tedy odnětí předmětu/aktivity po stanovený čas, a diferencované posilování alternativního chování (DRA), tedy funkční komunikace a hry. Díky zvolené metodice designu s jedním subjektem bylo možné stanovit úspěšnost intervence u konkrétního dítěte. Volba reverzního designu (reversal design) pak umožnila s velkou pravděpodobností potvrdit vliv nezávislé proměnné na změnu v chování. Intervence u dítěte snížila frekvenci problémového chování a jeví se jako úspěšná. ER -
SYCHRA REUCCI, Tullia and Karel PANČOCHA. Využití aplikované behaviorální analýzy při snižování výskytu chování spojeného s Pika syndromem u dítěte s poruchou autistického spektra (Use of Applied Behavior Analysis for Reduction of Behaviors Associated with PICA Syndrome in a Child with Autism Spectrum Disorder). \textit{Štúdie zo špeciálnej pedagogiky/Studies in Special Education}. Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2020, vol.~9, No~1, p.~56-64. ISSN~2585-7363.
|