Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1653936, author = {Krátká, Jana and Gulová, Lenka and Střelec, Stanislav}, article_location = {Brno}, article_number = {03}, issn = {0323-0449}, journal = {Komenský. Odborný časopis pro učitele základní školy.}, title = {Třídní učitelé sami o sobě a také z pohledu žáků a jejich rodičů}, url = {https://webcentrum.muni.cz/media/3288446/komensky_144_03_final.pdf}, volume = {144}, year = {2020} }
TY - JFULL ID - 1653936 AU - Krátká, Jana - Gulová, Lenka - Střelec, Stanislav PY - 2020 TI - Třídní učitelé sami o sobě a také z pohledu žáků a jejich rodičů JF - Komenský. Odborný časopis pro učitele základní školy. VL - 144 IS - 03 SP - 24-30 EP - 24-30 PB - MUNI PRESS SN - 03230449 UR - https://webcentrum.muni.cz/media/3288446/komensky_144_03_final.pdf N2 - Třídní učitel je koordinačním a integračním činitelem s řadou závažných úkolů ve vztahu k žákům své třídy, k jejich rodičům, k ostatním učitelům školy, k jejímu vedení a za jistých okolností také k širší veřejnosti. Činnosti třídního učitele (třídní učitelky) mají na každém stupni školního vzdělávání nejen své opodstatnění, ale také specifické nároky vyplývající z pedagogicko-psychologických charakteristik žáka určitého věku a úrovně jeho individuální psychické, fyzické a sociální zralosti. Cílem výzkumného šetření bylo zjistit, jak je respondenty (třídními učiteli, rodiči a žáky) reflektována funkce třídního učitele. Vzhledem k omezenému rozsahu příspěvku uvádíme jen výběr z výsledků výzkumného šetření s odkazy na dostupná kompletní výzkumná zjištění. Posouzení nálezů vyplývajících ze tří výzkumných sond nám umožnilo dospět k závěrům, ze kterých vybíráme: Třídní učitelé mají nezastupitelné místo ve výchovném dění školy. Ovlivňují významnou měrou vztahy mezi žáky ve svých třídách a působí na rozvíjení osobnostního potenciálu jednotlivých žáků. Stěžejní postavení má v činnostech třídních učitelů jejich podíl na utváření sociálního klimatu ve školní třídě, se kterým bezprostředně souvisí způsob a obsah komunikace učitele se žáky. Rodiče žáků spojují s působením třídního učitele určitá očekávání nejen v případě školního prospěchu svého dítěte, ale také v souvislosti s podporou jeho zdravého vývoje. Předpokládáme, že postavení (funkce) třídního učitele nebude v rámci proměn českého školství ztrácet na významu, ale naopak, význam tohoto výchovného činitele bude postupně narůstat. Výzkumné šetření bylo součástí fakultních grantů PdF MU č. 34/05 Kompetence třídního učitele v současných podmínkách českého školství a č. 44/06 Činnosti třídního učitele v současných podmínkách českého školství. ER -
KRÁTKÁ, Jana, Lenka GULOVÁ and Stanislav STŘELEC. Třídní učitelé sami o sobě a také z pohledu žáků a jejich rodičů. \textit{Komenský. Odborný časopis pro učitele základní školy.}. Brno: MUNI PRESS, 2020, vol.~144, No~03, p.~24-30. ISSN~0323-0449.
|