OSOLSOBĚ, Petr. The Aristotelian Perspective in Otakar Zich’s The Aesthetics of Dramatic Art. Theatralia: revue současného myšlení o divadelní kultuře. Brno FF MU: Masarykova univerzita, 2020, vol. 23, No 1, p. 30-43. ISSN 1803-845X.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name The Aristotelian Perspective in Otakar Zich’s The Aesthetics of Dramatic Art
Name in Czech Estetika dramatického umění Otakara Zicha z aristotelské perspektivy
Authors OSOLSOBĚ, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Theatralia: revue současného myšlení o divadelní kultuře, Brno FF MU, Masarykova univerzita, 2020, 1803-845X.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60403 Performing arts studies
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/20:00115625
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) Otakar Zich (1879-1934); Aristoteles; estetika dramatu; teoretická dramaturgie; teatrologie
Keywords in English Otakar Zich (1879-1934); Aristotle; aesthetics and theatre; theory of dramaturgy; theatrology
Tags rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Igor Hlaváč, učo 342491. Changed: 12/5/2021 13:30.
Abstract
In parallel with the Prague School, Otakar Zich’s The Aesthetics of Dramatic Art (1931, 1986)shows notable methodological affinity with Aristotle’s treatment of the art of drama, item (1) systematic and analytical approach to the theatre; (2) mimetic theory of drama; (3) hylomorphic explanation of the ‘actor-figure’; (4) active role of a viewer in forming mental images; (5) analysis of dramatic relations and the whole of fictional action.
Abstract (in Czech)
Paralelně s úsilím Pražského lingvistického kroužku vykazuje Estetika dramatického umění Otakara Zicha (1931, 1986) metodologickou příbuznost s Aristotelovou teorií dramatu podanou v Poetice, a to v (1) soustavném analytickém přístupu; (2) mimetické teorii; (3) hylemorfickému vysvětlení "herecké postavy"; (4) aktivní role diváka při formování významových představ; (5) v soustavné analýze dramatických relací a dramatického děje jako celku.
Links
MUNI/A/1218/2019, interní kód MUName: Estetické a etické normy a hodnoty v sociální interakci (Acronym: EENHSI)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 11/6/2024 10:31