a 2020

Diversity-Oriented Mentoring of Student-Teachers

OBROVSKÁ, Jana, Petr SVOJANOVSKÝ, Kateřina VLČKOVÁ and Jana KRATOCHVÍLOVÁ

Basic information

Original name

Diversity-Oriented Mentoring of Student-Teachers

Name in Czech

Mentoring studentů učitelství zaměřený na žákovskou diverzitu

Authors

OBROVSKÁ, Jana (203 Czech Republic, belonging to the institution), Petr SVOJANOVSKÝ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Kateřina VLČKOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jana KRATOCHVÍLOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

EARLI SIG 10, 21 and 25 Virtual Conference 2020, University of Groningen and University of Applied Sciences, Netherlands, 2020

Other information

Language

English

Type of outcome

Konferenční abstrakt

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Netherlands

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/20:00114133

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

žákovská diverzita; student učitelství; základní škola; praxe; provázející učitel

Keywords in English

Ethnography Multicultural education Higher education/Doctoral education Secondary education

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 12/3/2021 15:42, Mgr. Jana Obrovská, Ph.D.

Abstract

V originále

The diverse educational landscape represents a challenge for student-teachers, as dealing with learner diversity requires specific skills to be developed during pre-service teacher education, especially at their clinical placements, where the role of mentors in supporting reflective practice is also crucial. Our research, therefore, deals with the question of how mentors support student-teachers in developing their skills for working with diverse pupils. The paper is based on multi-sited ethnography at a university and lower-secondary schools in Czechia. Data corpus is composed of 80 video-recorded lessons of 8 student-teachers, 60 post-lesson reflections of student-teachers with their 6 mentors; 60 lesson preparations; 40 student-teachers reflective diaries; 8 interviews, and 55 lessons of university courses. Six researchers took fieldnotes from all activities; the notes were subsequently discussed in the team. The findings show how interactions between mentors and student-teachers during teaching and post-lesson reflections influence both student-teachers’ beliefs of how to deal with diversity and their classroom practices. We identified several ways student-teachers/mentors deal with diversity while teaching. Student-teachers’ “socialization” into different modes of dealing with diversity is influenced by the mentors’ teaching approach and mentoring style. The analysis showed explicit pieces of advice given by mentors, as well as implicit practice modelling.

In Czech

Žákovská různost představuje výzvu pro studenty učitelství, protože práce s žákovskou diverzitou vyžaduje rozvíjení specifických dovedností během pregraduálního vzdělávání učitelů, zejména během jejich klinické praxe, kde je klíčová také role mentorů. Náš výzkum se proto zabývá otázkou, jak mentoři podporují studenty učitelství při rozvíjení jejich dovedností pro práci s žákovskou diverzitou. Příspěvek je založen na vícemístné etnografii na vybrané univerzitě a druhém stupni základních škol v Česku. Datový korpus se skládá z 80 veideonahrávek výuky 8 studentů-učitelů, 60 reflexí po vyučování studentů učitelství s jejich 6 mentory; 60 příprav na hodiny; 40 vstupů z reflektivních deníků studentů učitelství; 8 rozhovorů a 55 lekcí kurzů realizovaných na univerzitě. Šest výzkumníků zaznamenávalo terénní poznámky ze všech aktivit; poznámky byly následně diskutovány v týmu. Zjištění ukazují, jak interakce mezi mentory a studenty učitelství během výuky a reflexe po vyučování ovlivňují přesvědčení studentů učitelství, jak se vypořádat s žákovskou rozmanitostí, stejně jako i jejich praktiky ve třídě. Identifikovali jsme několik způsobů, jak studenti učitelství/mentoři při výuce pracují s diverzitou. „Socializace“ studentů učitelství do různých způsobů práce s žákovskou diverzitou je ovlivněna přístupem mentorů k výuce a stylem mentoringu. Analýza ukázala explicitní rady od mentorů i implicitní modelování praxe.

Links

GA19-06763S, research and development project
Name: Etnografie diverzity v pregraduální přípravě učitelů
Investor: Czech Science Foundation, Ethnography of Diversity in Pre-Service Teacher Education

Files attached