Detailed Information on Publication Record
2020
Proč školství a jeho aktéři selhávají. Kognitivní krajiny a nacionalismus
ŠÍP, RadimBasic information
Original name
Proč školství a jeho aktéři selhávají. Kognitivní krajiny a nacionalismus
Name in Czech
Proč školství a jeho aktéři selhávají. Kognitivní krajiny a nacionalismus
Name (in English)
Why education and its actors fail. Cognitive landscapes and nationalism
Authors
ŠÍP, Radim
Edition
1. dotisk 1. vyd. Brno, 471 pp. 2020
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
ISBN
978-80-210-9377-5
Keywords (in Czech)
teorie vědy; sloh myšlení a jednání; pedagogika; instituce školy; kognitivní krajina; nacionalismus; scientizaci kurikula
Keywords in English
theory of science; compostiona of thinking and action; pedagogy; school institution; cognitive landscape; nationalism
Tags
Změněno: 18/5/2020 12:24, Mgr. Radka Vyskočilová
V originále
Proč reformy školství jsou často neúspěšné? Proč je prostředí škol v podstatě toxické a systémově brání procesu vzdělávání? Proč přes upřímnou snahu osvícených ředitelů a učitelů změnit tvář školy nedochází k její faktické transformaci? Kniha dokládá, že reformy zasahují pouze povrch škol. Jádro instituce školy řídí racionalita, která je spojená s industriální nacionalistickou érou. Tato racionalita je na mnoha úrovních – od státní, přes regionální až po úroveň každodenního jednání všech aktérů – v rozporu se strukturou globalizujícího se světa, s jeho síťovou a nehierarchickou povahou. V tomto novém světě je instituce školy stále institucí, která systémově normuje a homogenizuje obyvatelstvo a vylučuje všechny nepřizpůsobivé. Stojíme na prahu zcela nové éry, ale školy duní rytmem 19. století.
In English
Why education reforms are often unsuccessful? Why is the school environment essentially toxic and systemically hindering the education process? Why, despite the sincere efforts of enlightened headmasters and teachers to change the face of the school, is it not actually transforming it? The book shows that reforms only affect the surface of schools. The core of the school institution is governed by rationality, which is associated with the industrial nationalist era. This rationality, at many levels – from state, to regional, to the level of everyday action of all actors – contradicts the structure of the globalizing world, its networking and non-hierarchical nature. In this new world, the institution of the school is still an institution that systematically norms and homogenizes the population and excludes all “inadaptable”. We are on the threshold of a whole new era, but schools sound with the rhythm of the 19th century.
Links
GA19-13038S, research and development project |
|