B 2020

Curriculum changes in Visegrád four: three decades after the fall of communism

JANÍK, Tomáš, Štefan PORUBSKÝ, Magdolna CHRAPPÁN, Kinga KUSZAK, Eliška WALTEROVÁ et. al.

Basic information

Original name

Curriculum changes in Visegrád four: three decades after the fall of communism

Name in Czech

Proměny kurikula v zemích V4: Tři dekády po pádu komunismu

Authors

JANÍK, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Štefan PORUBSKÝ (703 Slovakia), Magdolna CHRAPPÁN (348 Hungary), Kinga KUSZAK (616 Poland), Eliška WALTEROVÁ (203 Czech Republic), Rita BENCZE (348 Hungary), Katarzyna SADOWSKA (616 Poland), Natalia KLYSZ-SOKALSKA (616 Poland), Agnieszka BOJARCZUK-TÜNCER (616 Poland), Karolína DUNDÁLKOVÁ (203 Czech Republic), Jan TUPÝ (203 Czech Republic), Beata KOSOVÁ (703 Slovakia) and Petra FRIDRICHOVÁ (703 Slovakia)

Edition

Münster, 162 pp. 2020

Publisher

Waxmann

Other information

Language

English

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Germany

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/20:00115731

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-3-8309-4162-0

Keywords in English

curriculum; curriculum changes; educational policy

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 31/3/2021 12:40, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

School systems in the Visegrad Four countries have gone through significant change since the political upheavals of 1989. The book describes developments in curriculum and curriculum policy over the last three decades and considers the possible impact and perspectives of current changes. It explores the nature of curriculum reform, addresses the challenge of its implementation and highlights the reform as a means by which school quality can be improved and as a ‘provider’ of aims and contents of school education. The book contributes to the discussion of options for further curriculum development and curriculum policy in the Visegrad Four and other countries with a similar educational background.

In Czech

Školské systému zemí V4 prošly po pádu komunismu v roce 1989 výraznými změnami. Kniha přibližuje vývoj kurikula a kurikulární politiky v uplynulých třech desetiletích a hodnotí dopad a perspektivy současných proměn. Autoři zkoumají povahu kurikulárních reforem a adresují výzvy jejich implementační fáze. Zaměřují se také na reformu jako prostředek zlepšování školy a na kurikulum jako nositele cílů a obsahů vzdělávání. Kniha je příspěvkem do diskuse o dalším vývoji kurikula a kurikulární politiky v zemích V4, resp. v zemích s obdobnou pedagogickou tradicí.