Informační systém MU
ČINČERA, Jan, Bruce JOHNSON, Roman KROUFEK a Petra ŠIMONOVÁ. Values Education in Outdoor Environmental Education Programs from the Perspective of Practitioners. Sustainability. Basel: MDPI, 2020, roč. 12, č. 11, s. 1-12. ISSN 2071-1050. doi:10.3390/su12114700.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Values Education in Outdoor Environmental Education Programs from the Perspective of Practitioners
Autoři ČINČERA, Jan (203 Česká republika, garant, domácí), Bruce JOHNSON (840 Spojené státy, domácí), Roman KROUFEK (203 Česká republika) a Petra ŠIMONOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Sustainability, Basel, MDPI, 2020, 2071-1050.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Švýcarsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW article - open access
Impakt faktor Impact factor: 3.251
Kód RIV RIV/00216224:14230/20:00114169
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Doi http://dx.doi.org/10.3390/su12114700
UT WoS 000543391800363
Klíčová slova anglicky values; environmental education; outdoor programs; qualitative
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Blanka Farkašová, učo 97333. Změněno: 25. 3. 2021 10:10.
Anotace
Shaping environmental values is considered one of the goals of environmental education. At the same time, this creates questions about the line between indoctrination and education. While values education has been widely discussed from various theoretical perspectives, few studies have analyzed how it is being practiced. This article investigates five outdoor environmental education programs and identifies the values the programs promote as well as the means they use to communicate these values to students. Additionally, the article examines the perspectives of 17 program leaders and center directors regarding the ways in which values should be promoted in environmental education and the approaches they use in their practice. According to the findings, all the observed programs applied a normative, value-laden approach, communicating mainly the values of universalism. The most frequently observed strategy was the inculcation of desirable values by moralizing and modeling. Simultaneously, some of the leaders’ beliefs, while highlighting value-free or pluralistic approaches, contradicted their rather normative practice. This article describes the theory–practice gap identified and discusses the implications of the prevailing use of the normative approach in outdoor environmental education for the field. It calls for opening an in-depth debate on what, why, and how values belong in outdoor environmental education practice.
Návaznosti
GA18-15374S, projekt VaVNázev: Posilování změn hodnot a chování prostřednictvím environmentální výchovy v přírodě (Akronym: RWL)
Investor: Grantová agentura ČR, Promoting Behavioral and Value Change through Outdoor Environmental Education
Zobrazeno: 7. 2. 2023 00:00