B
2020
Inkluzivní didaktika v praxi základní školy. Teorie, výzkum a praxe
BARTOŇOVÁ, Miroslava, Alena SEDLÁČKOVÁ and Marie VÍTKOVÁ
Basic information
Original name
Inkluzivní didaktika v praxi základní školy. Teorie, výzkum a praxe
Name in Czech
Inkluzivní didaktika v praxi základní školy. Teorie, výzkum a praxe
Name (in English)
Inclusive Didactics in Elementary School Practice. Theory, Research and Practice
Edition
1. vyd. Brno, 141 pp. 2020
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
Keywords (in Czech)
mateřská škola, inkluzivní didaktika, základní škola, inkluzivní vyučování, deficity dílčích funkcí, žáci se specifickými poruchami učení, žáci s mentálním postižením, žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, včasná intervence, výzkum
Keywords in English
kindergarten, inclusive didactics, primary school, inclusive education, partial function deficits, pupils with specific learning difficulties, pupils with cognitive disability, pupils with special needs, early intervention, research
V originále
Cílem metodické příručky je prezentovat edukaci dětí s deficity dílčích funkcí v předškolním věku, uvést specifika ve vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení a s mentálním postižením. Hlavní pozornost je věnována úkolům učitelů v inkluzivním vyučování s uvedením konceptu intervence u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Součástí výzkumného projektu publikace je uvedena analýza a interpretace dotazníku SDQ-Cze, použitého na začátku a na konci školního roku ve zkoumaných inkluzivních třídách a v kontrolních třídách ve školách účastnících se na projektu.
In English
The aim of the methodological book is to depict the education of the children with partial function deficits in preschool age and to introduce the specifics of education of the pupils with specific learning difficulties and cognitive disability. The main focus is devoted to a role of the teachers in the inclusive education in terms of the concept of the intervention of the pupils with special needs. The research includes an analysis and an interpretation of the questionnaire SDQ Cze which was administered at the beginning and the end of the school year at the examined inclusive classrooms and the controlled classrooms of the participating schools.
Displayed: 16/11/2024 09:22