Detailed Information on Publication Record
2020
Kdo je digitálně kompetentní člověk? Empirická studie výroků studentů (převážně) Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
ČERNÝ, MichalBasic information
Original name
Kdo je digitálně kompetentní člověk? Empirická studie výroků studentů (převážně) Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Name (in English)
Who is a digitally competent person? Empirical study of student statements (mostly) of the Faculty of Arts of Masaryk University
Authors
ČERNÝ, Michal (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Journal of Technology and Information Education, Olomouc, Univerzita Palackého, 2020, 1803-537X
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14210/20:00115843
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
kompetence; digitální kompetence; kvalitativní výzkum; kvantitativní výzkum; DigComp; vysokoškolští studenti
Keywords in English
competence; digital competence; qualitative research; quantitative research; DigComp; university students
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 26/7/2024 22:51, RNDr. Michal Černý, Ph.D.
V originále
Studie si klade za cíl na základě 92 výpovědí studentů Masarykovy univerzity popsat, jakým způsobem si představují digitálně kompetentního člověka a jaké je jejich uchopení konceptu kompetence. Studenti zařazení do výzkumu byli absolventy kurzů, které se zaměřují na rozvoj digitálních kompetencí dle evropského rámce DigComp 2.1. Nejde tedy o studenty náhodně vybrané, ale o ty, kteří se již s nějakou strukturou digitálních kompetencí setkali a mají s nimi zkušenosti, jak praktické, tak i teoretické. Výzkum analyzuje závěry dotazníku v kvantitativní i kvalitativní podobě. Využívá přitom kódování. Výsledkem je definice, která akcentuje vztah kompetence k využitelnosti ve všech oblastech lidského života. K tomu, co můžeme najít ve výchozím rámci, pak přidávají nutnost kritického myšlení a schopnost se kontinuálně učit. Kompetence má temporální charakter, není ničím trvalým.
In English
The study aims to describe, based on 92 statements of Masaryk University students, how they imagine a digitally competent person and what their grasp of the concept of competence is. The students included in the research were graduates of courses focusing on the development of digital competences according to the DigComp 2.1 European framework. They are therefore not randomly selected students, but those who have already encountered a digital competence structure and have experience, both practical and theoretical. The research analyzes the conclusions of the questionnaire in both quantitative and qualitative form. It uses coding. The result is a definition that emphasizes the relationship of competence to usability in all areas of human life. To what we can find in the initial framework, then add the need for critical thinking and the ability to learn continuously. Competence has a temporal character; it is nothing permanent.