D
2020
Goniometrické funkce v úlohách
BERÁNEK, Jaroslav
Basic information
Original name
Goniometrické funkce v úlohách
Name (in English)
Goniometric functions in problems
Edition
první. Brno, Matematika, informační technologie a aplikované vědy (MITAV 2020), p. nestránkováno, 8 pp. 2020
Publisher
Univerzita Obrany
Other information
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
storage medium (CD, DVD, flash disk)
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
Goniometrické funkce; racionální a iracionální čísla.
Keywords in English
Goniometric function; rational and irrational numbers.
V originále
Článek je věnován výsledkům výzkumu zaměřeného na inovaci obsahu a forem výuky matematiky na středních a vysokých školách. Příspěvek obsahuje soubor úloh řešených pomocí goniometrických funkcí. Tyto úlohy jsou pro školskou matematiku netypické a při jejich řešení je třeba využít i souvislostí s dalšími oblastmi matematiky (řešení binomických a reciprokých rovnic, Moivreova věta, Ptolemaiova věta, aritmetická posloupnost, teorie racionálních a iracionálních čísel, apod.). Řešení takových úloh je prostředkem k prohloubení a rozšíření znalostí studentů středních a vysokých škol o goniometrických funkcích a přispívá k získání jejich všeobecného matematického přehledu.
In English
The article was created as the result of the research oriented at the innovation of the content and forms of teaching Mathematics at universities. The article contains a set of problems solved with the help of goniometric functions. These problems are not typical for school mathematics and while their solving it is necessary to use the connections with other branches of mathematics (solving binomial and reciprocal equations, Moivre´s theorem, Ptolemy´s theorem, arithmetic sequence, the theory of rational and irrational numbers, etc.). Solving these problems is the measure for deepening and widening of the secondary school and university students´ knowledge about trigonometric functions and contributes to their general mathematic overview.
Displayed: 9/11/2024 01:15