V 2020

Leading Learning Networks in Education. Theoretical Framework and School Leaders´ Perspectives across Europe

LAZAROVÁ, Bohumíra, Milan POL, Ruud LELIEUR, Wouter SCHELFHOUT, Jan VANHOOF et. al.

Basic information

Original name

Leading Learning Networks in Education. Theoretical Framework and School Leaders´ Perspectives across Europe

Name in Czech

Vedení učících se sítí ve vzdělávání. Teoretický rámec a perspektiva ředitelů škol napříč Evropou

Authors

LAZAROVÁ, Bohumíra, Milan POL, Ruud LELIEUR, Wouter SCHELFHOUT, Jan VANHOOF, Kristin VANLOMMEL, Mateja BREJC, Justina ERČULJ, Torbjorn HORTLUND, Kristina MALMBERG, Linda DEVLIN, Rachel MORGAN-GUTHRIE, Tracy WALLIS, Daniel CEBRIÁN and Manuel CEBRIÁN

Edition

1. vyd. Brno, 100 pp. 2020

Publisher

Masaryk University Press

Other information

Language

English

Type of outcome

Výzkumná zpráva

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

ISBN

978-80-210-9589-2

Keywords (in Czech)

ředitelé škol, učitelé, spolupráce ve škole, síťování

Keywords in English

learning networks; leadership; education

Tags

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 26/6/2020 12:26, Mgr. Radka Vyskočilová

Abstract

V originále

This study is one of the main outcomes of Leading Learning by Networking, an Erasmus+ project. It concerns the management of learning networks in schools with regard to the mission of these networks in the context of growing diversity. The text consists of three main parts. The opening chapter is of theoretical study, dealing with the term Professional learning networks and various factors that facilitate this form of collaboration in schools. Attention is also paid to the role of headteachers in the creation of and support for learning networks. The second part is a summary of the results of a qualitative research, which was carried out by means of interviews, aimed at recognition of some aspects of networking in selected schools in the partner countries. Part three describes a range of data obtained from a questionnaire survey on headteachers’ needs and experience in the management of learning networks.

In Czech

Text je jedním z hlavních výstupů projektu Leading Learning by Networking (projekt Erasmus+). Studie pojednává o řízení učících se sítí ve školách s ohledem na jejich poslání v kontextu rostoucí rozmanitosti ve školách. Text se skládá ze tří hlavních částí. První z nich má teoretický charakter, pojednává o pojmu profesionálních učících se sítí a o faktorech, které takový způsob spolupráce ve školách usnadňují. Pozornost je věnovaná také roli ředitelů škol při vytváření a podpoře učících se sítí. Ve druhé části textu jsou shrnuty výsledky kvalitativního šetření, jehož cílem bylo skrze rozhovory poznat některé aspekty síťování ve vybraných školách v partnerských zemích. Třetí část studie nabízí data z dotazníkového šetření zaměřeného na zkušenosti a potřeby ředitelů škol v řízení učících se sítí. Publikace je určena zejména ředitelům škol, učitelům, školským politikům, školním konzultantům, studentům učitelských oborů.