SPURNÁ, Michaela. Dopad kurikulární reformy na vnímání učitelů, ředitelů a jiných pedagogických pracovníků aneb jak mocná může být implementace (The impact of the curriculum reform on teachers’ and headteachers’ perceptions or how the implementation process can be powerful). Online. In Anna Kucharská. Společenství praxe jako účinný faktor rozvoje základního a středního vzdělávání – propojení teorie a praxe. Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2019, p. 69-77. ISBN 978-80-7603-103-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Dopad kurikulární reformy na vnímání učitelů, ředitelů a jiných pedagogických pracovníků aneb jak mocná může být implementace
Name in Czech Dopad kurikulární reformy na vnímání učitelů, ředitelů a jiných pedagogických pracovníků aneb jak mocná může být implementace
Name (in English) The impact of the curriculum reform on teachers’ and headteachers’ perceptions or how the implementation process can be powerful
Authors SPURNÁ, Michaela.
Edition Společenství praxe jako účinný faktor rozvoje základního a středního vzdělávání – propojení teorie a praxe, p. 69-77, 9 pp. 2019.
Publisher Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7603-103-6
Keywords (in Czech) kurikulární reforma, dvojúrovňové kurikulum, učitelé, ředitelé, implementace
Keywords in English curriculum reform, teachers, headteachers, implementation, national educational framework
Changed by Changed by: Mgr. et Mgr. Michaela Spurná, Ph.D., učo 322688. Changed: 30/6/2020 07:27.
Abstract
Předkládaný text nabízí ohlédnutí, popřípadě zamyšlení nad tím, jak proběhlá kurikulrání reforma ovlivnila a stále ovlivňuje vnímání učitelů a ředitelů škol z hlediska participace na reformních aktivitách. Analyzovala jsem dostupné výsledky z výzkumů, které popisovaly proces implementace reformy do školní praxe. Je patrné, že negativní dopad zavádění dvojúrovňového kurikula se vyvíjel od samotného počátku spuštění reformy a postupem doby se projevoval až v samotném využívání školních vzdělávacích programů. Navazovat na takovou situaci revizemi RVP je vhodným, ale současně i křehkým úkolem. Je nezbytné myslet nejen na to, jakým způsobem se tvořily učitelské (ředitelské) postoje, ale také na to, kdo všechno tuto tvorbu postojů ovlivnil.
Abstract (in English)
This article reflects on how curriculum reform has affected and continues to affect teachers’, headteachers’ and other education professionals’ perceptions and utilization of curriculum documents in schools. A review of the literature reveals teachers’ and headteachers’ increasingly negative perceptions of curriculum reform since it was first implemented. This is also evident from the way in which they utilize the new curriculum documents in practice. Therefore, while the current revision of FEPs is in many ways convenient, it is also a sensitive issue. In implementing a new curriculum, it is necessary to consider the attitudes of teachers, headteachers and other stakeholders.
PrintDisplayed: 2/10/2024 10:42