ŠEĎOVÁ, Klára, Zuzana ŠALAMOUNOVÁ, Roman ŠVAŘÍČEK, Martin SEDLÁČEK, Martin MAJCÍK and Jana NAVRÁTILOVÁ. Výuková komunikace (Clasroom Discourse). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita. 175 pp. ISBN 978-80-210-9529-8. 2019.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Výuková komunikace
Name in Czech Výuková komunikace
Name (in English) Clasroom Discourse
Authors ŠEĎOVÁ, Klára, Zuzana ŠALAMOUNOVÁ, Roman ŠVAŘÍČEK, Martin SEDLÁČEK, Martin MAJCÍK and Jana NAVRÁTILOVÁ.
Edition 1. vyd. Brno, 175 pp. 2019.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-210-9529-8
Keywords (in Czech) výuková komunikace, pedagogická komunikace, učení, vyučování, dialogické vyučování
Keywords in English classroom discourse, learning, teaching, dialogic teaching
Tags Munipress
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Jana Navrátilová, DiS., Ph.D., učo 403081. Changed: 30/6/2020 13:12.
Abstract
Monografie je syntézou více než desetiletého zájmu autorů o výukovou komunikaci, která se v posledních dekádách stala jedním z klíčových témat věd o vzdělávání. Současné teorie akcentují centrální úlohu komunikace ve vztahu k učení a vytváření znalostí ve třídě, důsledkem čehož je, že vzdělávací výsledky žáků začínají být připisovány kvalitě výukové komunikace. Jednoduše řečeno, pokud chceme zlepšit výsledky žáků, musíme se zabývat rolí, kterou řeč a komunikace ve školním vzdělávání sehrávají. Kniha představuje vlivné teorie, jejichž prostřednictvím bývá vysvětlován vztah mezi řečí, myšlením a učením, dále se věnuje základním charakteristikám výukové komunikaci, učitelským otázkám, žákovské angažovanosti, dialogickému vyučování coby žádoucímu komunikačnímu uspořádání, vztahům ve školní třídě a vzděláváním učitelů zaměřenému na zkvalitnění výukové komunikace ve třídách, kde tito učitelé vyučují. Čtenář v knize nalezne aktuální teorie podložené důkazy z výzkumných šetření a možné implikace pro pedagogickou praxi.
Abstract (in English)
The monograph is a synthesis of more than ten-years of author’s interest in classroom discourse, which has become one of the critical topics of the educational sciences in recent decades. Contemporary theories emphasize the central role of communication in relation to learning and knowledge construction in the classroom, with the result that pupils’ learning outcomes are beginning to be ascribed to the quality of classroom discourse. If we want to improve students’ performance, we need to look at the role that speech and communication play in school education. The book introduces influential theories through which the relationship between speech, thinking and learning is explained, as well as the basic characteristics of teaching communication, teaching issues, pupil engagement, dialogue teaching as a desirable communication structure, classroom relations and teacher education to improve teaching communication. The reader will find current theories supported by evidence from research and possible implications for educational practice.
Links
GA17-03643S, research and development projectName: Vztah mezi charakteristikami výukové komunikace a vzdělávacími výsledky žáků
Investor: Czech Science Foundation, On the Relationship between Characteristics of Classroom Discourse and Student Achievement
PrintDisplayed: 28/3/2024 20:05