SVOBODOVÁ, Hana and Květoslava KLÍMOVÁ. Ausgewählte Wörter, ihre Variationen und ihr Platz im Unterricht für tschechische Muttersprachler sowie im Unterricht Tschechisch als Fremdsprache (Known words, their variations and a use in the Czech language for pupils with a different mother language). In Junge Slavistik im Dialog IX. Hamburg: Verlag Dr. Kováč, 2020, p. 273-297. ISBN 978-3-339-11576-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Ausgewählte Wörter, ihre Variationen und ihr Platz im Unterricht für tschechische Muttersprachler sowie im Unterricht Tschechisch als Fremdsprache
Name in Czech Vyjmenovaná slova, jejich obměny a místo v učivu češtiny pro žáky s odlišným mateřským jazykem
Name (in English) Known words, their variations and a use in the Czech language for pupils with a different mother language
Authors SVOBODOVÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Květoslava KLÍMOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Hamburg, Junge Slavistik im Dialog IX, p. 273-297, 25 pp. 2020.
Publisher Verlag Dr. Kováč
Other information
Original language German
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 60202 Specific languages
Country of publisher Germany
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/20:00115887
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-3-339-11576-8
Keywords (in Czech) vyjmenovaná slova; čeština pro cizince; čeština; rodilý mluvčí; učebnice českého jazyka; žáci s odlišným mateřským jazykem; návrhy na úpravy
Keywords in English Known words; Czech for foreigners; Czech; native speaker; Czech language textbooks; pupils with a different mother language; suggestions for mofifications
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 8/3/2021 18:52.
Abstract
The ranks of the listed words and their variations from the 1950s to the present are part of this paper. We are focusing on the comparison of the series of Czech language textbooks for the primary school: we notice their different presentation in textbooks of individual publishers or individual school years, the difference in the number and their timeliness. Attention is also paid to their place in the teaching of Czech language among pupils with a different mother language. Part of the paper consist of the interpretation of the results of a probe made in a group of intermediate and more advanced students, which revealed the uncertainty of using the less frequent listed words. The survey confirms the need to pay attention to this topic in the teaching of Czech for all groups of pupils, both with Czech as a mother language and with Czech as a second / foreign language.
Abstract (in Czech)
V příspěvku je věnována pozornost řadám vyjmenovaných slov a jejich obměnám, a to od padesátých let do současnosti. Zaměřujeme se na komparaci řad uváděných v učebnicích českého jazyka pro 1. stupeň ZŠ: všímáme si jejich odlišného podání v učebnicích jednotlivých nakladatelství či jednotlivých ročníků, rozdílnosti v uvádění jejich počtu a jejich aktuálnosti. Pozornost věnujeme rovněž jejich místu v učivu českého jazyka u žáků s odlišným mateřským jazykem. Součástí příspěvku je interpretace výsledků sondy provedené ve skupině středně a více pokročilých studentů, která odhalila nejistotu při užívání méně frekventovaných vyjmenovaných slov. Průzkum potvrzuje nutnost věnovat pozornost tomuto tématu ve výuce češtiny všech skupin žáků, ať už s češtinou jako mateřským jazykem, tak češtinou jako druhým/cizím jazykem.
Abstract (in English)
The ranks of the listed words and their variations from the 1950s to the present are part of this paper. We are focusing on the comparison of the series of Czech language textbooks for the primary school: we notice their different presentation in textbooks of individual publishers or individual school years, the difference in the number and their timeliness. Attention is also paid to their place in the teaching of Czech language among pupils with a different mother language. Part of the paper consist of the interpretation of the results of a probe made in a group of intermediate and more advanced students, which revealed the uncertainty of using the less frequent listed words. The survey confirms the need to pay attention to this topic in the teaching of Czech for all groups of pupils, both with Czech as a mother language and with Czech as a second / foreign language.
PrintDisplayed: 31/7/2024 11:20