BENÍŠKOVÁ, Gabriela and Monika PUNOVÁ. Postoje pomáhajících pracovníků působících ve veřejné správě k zátěžovým situacím (The Attitudes of Helping Professionals in Public Administration toward Stressful Situations). Sociální práce - Sociálna práca. Brno: Asociace vzdělavatelů v sociální práci, 2020, vol. 20, No 3, p. 69-83. ISSN 1213-6204.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Postoje pomáhajících pracovníků působících ve veřejné správě k zátěžovým situacím
Name (in English) The Attitudes of Helping Professionals in Public Administration toward Stressful Situations
Authors BENÍŠKOVÁ, Gabriela (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Monika PUNOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Sociální práce - Sociálna práca, Brno, Asociace vzdělavatelů v sociální práci, 2020, 1213-6204.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50900 5.9 Other social sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14230/20:00115896
Organization unit Faculty of Social Studies
Keywords in English public administration; hesping profession; social work; workload; stress; attitude
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Blanka Farkašová, učo 97333. Changed: 11/3/2021 12:04.
Abstract
CÍLE: Tato empirická stať přináší odpovědi na otázku: „Jaký postoj zaujímají pomáhající pracovníci ve veřejné správě a jejich nadřízení k zátěžovým situacím, kterým jsou vystaveni?“ TEORETICKÁ VÝCHODISKA: Na problém je nahlíženo z hlediska teorií o zátěži a postoji, rozebírána je rovněž oblast veřejné správy. METODY: Výzkum byl realizován kvalitativní strategií. Pro zodpovězení otázky byly využity polostrukturované rozhovory s osmi pomáhajícími pracovníky a jejich šesti nadřízenými pracovníky působícími ve veřejné správě. VÝSLEDKY: Výsledky empirického šetření ukázaly, že pracovníci považují zátěž za přirozenou součást své profese. Snaží se na ni reagovat aktivním způsobem, nicméně pokud ji považují za neřešitelnou, pak se uchylují k výraznějšímu projevu emocí. IMPLIKACE PRO SOCIÁLNÍ PRÁCI: Domníváme se, že je potřeba věnovat větší pozornost péči o potřeby a blaho těch, kteří pomáhají druhým lidem, pracovníky ve veřejné správě nevyjímaje. To lze uskutečňovat například prostřednictvím supervizí. V jejich rámci doporučujeme hlouběji reflektovat tematiku profesních hranic ve vztahu s klienty a také oblast osobnostně profesního rozvoje. Zároveň doporučujeme klást důraz na rozvoj tematiky odolnosti pracovníka vůči zátěžovým situacím, aby v nich dokázali obstát jak v profesní, tak také osobní rovině.
Abstract (in English)
OBJECTIVES: The aim of this theoretical essay is to answer the question: „What is the attitude held by helping professionals and their superiors, toward stressful situations they face?“ THEORETICAL BASE: The issue is viewed from the perspective of stress and attitude theories, and the area of public administration is also discussed. METHODS: The research was carried out by a qualitative strategy. To answer the question, semi-structured interviews with eight helping professionals and their six superiors in public administration were used. OUTCOMES: The results of empirical research have shown that workers regard the stress as a natural part of their profession. They try to react to it in an active way, but if they consider it unsolvable, then they resort to more expressive emotions. SOCIAL WORK IMPLICATIONS: We believe that more attention needs to be paid to caring for the needs and well-being of workers in public administration. This can be done, for example, through supervision. Within them, we recommend to reflect deeper on the topic of professional borders in relation to clients and also on the area of personal and professional development. At the same time, we recommend putting emphasis on developing the issue of worker's resilience in stressful situations so that they can succeed in both professional and personal levels.
PrintDisplayed: 30/9/2024 10:43