DONTCHEVA-NAVRÁTILOVÁ, Olga, Renata JANČAŘÍKOVÁ, Irena HŮLKOVÁ a Josef SCHMIED. Theme choices in Czech university students’ English-medium Master’s theses. Lingua. Elsevier, 2020, roč. 243, AUG 2020, s. 1-17. ISSN 0024-3841. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1016/j.lingua.2020.102892.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Theme choices in Czech university students’ English-medium Master’s theses
Autoři DONTCHEVA-NAVRÁTILOVÁ, Olga (100 Bulharsko, garant, domácí), Renata JANČAŘÍKOVÁ (203 Česká republika, domácí), Irena HŮLKOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Josef SCHMIED (276 Německo).
Vydání Lingua, Elsevier, 2020, 0024-3841.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60203 Linguistics
Stát vydavatele Nizozemské království
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 0.719
Kód RIV RIV/00216224:14410/20:00115903
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.1016/j.lingua.2020.102892
UT WoS 000551878100005
Klíčová slova anglicky academic writing; coherence; Theme zone; thematic structure; Master’s theses
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Renata Jančaříková, Ph.D., učo 41262. Změněno: 7. 9. 2021 13:43.
Anotace
Drawing on Halliday’s approach to information structure in discourse, this paper explores the discursive function of the initial part of the sentence, i.e. the Theme zone, in a learner corpus of Master’s theses by Czech university students of English. The aims of the study are to identify the major patterns of Themes, to analyse the realisations of textual and interpersonal Themes and to compare the Theme choices in Czech students’ theses with the academic discourse of Anglophone student writers as illustrated by BAWE, and to consider how the findings of the study can contribute to the teaching of academic writing at university level. The results of the investigation show that Czech students tend to use primarily simple and two-component Theme patterns; textual Themes tend to be overused, whereas interpersonal Themes are strongly underused. Since the underuse or overuse of some thematic patterns and their realisations may be addressed by explicit instruction aiming at expanding the range of rhetorical resources that the students have at their disposal to build a coherent discourse, the findings of this study are intended to inform the design of courses and study materials for the teaching of academic writing at university level.
Návaznosti
LTC18015, projekt VaVNázev: Výzkum a výuka akademického psaní z mezikulturního hlediska
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Výzkum a výuka akademického psaní z mezikulturního hlediska, INTER-COST
VytisknoutZobrazeno: 25. 4. 2024 13:08