J 2020

Na rozhraní ideonym a pragmatonym: jména parfémů a jejich souvislost s olfaktorickou percepcí

ŠUBRTOVÁ, Milena

Basic information

Original name

Na rozhraní ideonym a pragmatonym: jména parfémů a jejich souvislost s olfaktorickou percepcí

Name (in English)

Between ideonyms and pragmatonyms: perfume names and their olfactory perception

Authors

ŠUBRTOVÁ, Milena (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Acta onomastica, AV ČR, Ústav pro jazyk český, 2020, 1211-4413

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

60203 Linguistics

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/20:00115923

Organization unit

Faculty of Education

Keywords in English

ideonyms; pragmatonyms; perfume names; perfume names in relation to the social and marketing context

Tags

Reviewed
Změněno: 8/3/2021 17:59, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

Studie se zabývá jmény parfémů od konce 19. století do 80. let 20. století a nahlíží je v souvislosti s pozicí parfémů ve společenskohistorickém kontextu. Popisná jména, typická pro 19. století, začínají být nahrazována metaforickými. Parfémy se stávají výrazem osobní identity a jejich jména hrají důležitou roli v procesu ztotožnění se s vůní. Posun od deskriptivních jmen ve prospěch metaforických je odrazem proměny v pozici parfému, který začíná být vnímán jako umělecké dílo, což opodstatňuje závěr, že jména parfémů (pro něž studie navrhuje nový termín parfémonyma)lze chápat nejen jako podskupinu pragmatonym, ale i jako ideonyma.

In English

The study deals with parfume names from the beginning of the 19th century until the 1980s. It looks into parfume names in relation to the position of perfume in social and subsequently marketing context. Descriptive words, typical for the 19th century, are replaced by metaphorical ones. The perfume becomes a means of expressing one s personal identity ant the name plays a significant role in the process of accepting the fragrance and identifying with it. A lack of descriptive names in favor of metaphorical ones also proves a shift in perfume perception as an artistic object, which supports the initial hypothesis that perfume names (perfumonyms) can be seen not just as a subgroup of pragmatonyms, but also as a distinctive subgroup of ideonyms.