B 2020

Standard kvality profesních kompetencí studenta učitelství

KRATOCHVÍLOVÁ, Jana, Petr SVOJANOVSKÝ, Alena DOBROVOLNÁ, Blanka DVOŘÁKOVÁ, Johana FIALKOVÁ et. al.

Basic information

Original name

Standard kvality profesních kompetencí studenta učitelství

Name in Czech

Standard kvality profesních kompetencí studenta učitelství

Name (in English)

A student teacher professional competence standard

Authors

KRATOCHVÍLOVÁ, Jana, Petr SVOJANOVSKÝ, Alena DOBROVOLNÁ, Blanka DVOŘÁKOVÁ, Johana FIALKOVÁ, Martina GRYCOVÁ, Hana HORKÁ, Marta KUCHAŘÍKOVÁ, Olga NOVOTNÁ, Hana PRACHAŘOVÁ, Jitka SLANÁ REISSMANNOVÁ, Petra SUQUET, Lucie TEŠNAROVÁ, Jitka TICHÁ and Petra VYSTRČILOVÁ

Edition

1., elektronické vyd. Brno, 24 pp. 2020

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

ISBN

978-80-210-9582-3

Tags

Změněno: 8/7/2020 14:36, Mgr. Radka Vyskočilová

Abstract

V originále

Smyslem Standardu je explicitně pojmenovat expertní vědění učitelů základních a středních škol a akademických pracovníků pedagogické fakulty o tom, co je to kvalitně připravená, realizovaná a evaluovaná výuka. Standard slouží především studentům učitelství k orientaci v nárocích na kvalitu výuky na ZŠ/SŠ, k posuzování stavu a monitorování pokroku svých profesních kompetencí. V neposlední řadě Standard pomáhá utvářet sdílené porozumění tomu, co je to kvalita výuky v komunitě budoucích a stávajících učitelů a sjednocovat tak aktéry podílející se na pregraduální přípravě budoucích učitelů.

In English

The purpose of the Standard is to describe the expert knowledge of primary and secondary school teachers, and the academic staff of the Faculty of Education about what is well-prepared implemented and assessed teaching. The Standard is primarily used by student teachers for orientation in the demands of of the quality of teaching at primary and secondary schools, for assessing and monitoring the progress of their professional competencies. Last but not least, the Standard helps to create a shared understanding of the teaching quality in the community of prospective and current teachers, thus bringing together actors involved in undergraduate training of pre-service teachers.