Detailed Information on Publication Record
2019
Komunikace osob s duálním smyslovým postižením. Metodické texty k projektu MUNI 4.0. Pedagogická fakulta, studijní program Logopedie (Bc.)
HORÁKOVÁ, RadkaBasic information
Original name
Komunikace osob s duálním smyslovým postižením. Metodické texty k projektu MUNI 4.0. Pedagogická fakulta, studijní program Logopedie (Bc.)
Name in Czech
Komunikace osob s duálním smyslovým postižením. Metodické texty k projektu MUNI 4.0. Pedagogická fakulta, studijní program Logopedie (Bc.)
Name (in English)
Communication of the persons with dual sensory disability. Methodical texts for the MUNI 4.0 project
Authors
Edition
1., elektronické vyd. Brno, 33 pp. 2019
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Přehledové a vzdělávací texty
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
ISBN
978-80-210-9620-2
Keywords (in Czech)
hluchoslepota, komunikační přístupy, možnosti edukace, odborná péče
Keywords in English
deafblindness, communication approach, possibilities of education, professional care
Tags
Změněno: 17/7/2020 13:29, Mgr. Radka Vyskočilová
V originále
Předložený studijní text si klade za cíl přiblížit čtenářům základní pojmy týkající se problematiky hluchoslepoty. Souběžné postižení sluchu a zraku bývá všeobecně považováno za jedno z nejzávažnějších kombinovaných postižení člověka. Text je rozdělen na tři části, které na sebe obsahově navazují. V první kapitole je popsána základní charakteristika osob s duálním smyslovým postižením a přiblíženy jsou příčiny vzniku hluchoslepoty. V kapitole druhé je pojednáno o komunikačních systémech a přiblížena pravidla pro komunikaci s lidmi se současným postižením sluchu a zraku. Kapitola třetí je věnována možnostem vzdělávání a péče o osoby s hluchoslepotou.
In English
The aim of the given text is to introduce elementary concept concerning the topic of deafblindness. Dual hearing and visual impairment is considered to be one of the most serious combined disability in general. The text is divided into three parts that relate to one other. The first chapter content is basic characteristic of the person with dual sensory disability and there are also included causes of the deafblindness. In the second chapter student will become familiar about communication systems as well as communication strategies in people with hearing and visual impairment. The third chapter is devoted to the possibilities in the education process and care about clients with deafblindness.