Detailed Information on Publication Record
2019
Komunikační a simulační techniky logopedické. Metodické texty k projektu MUNI 4.0. Pedagogická fakulta, studijní program Logopedie (Bc.)
KOPEČNÝ, Petr and Barbora CHLEBORADOVÁBasic information
Original name
Komunikační a simulační techniky logopedické. Metodické texty k projektu MUNI 4.0. Pedagogická fakulta, studijní program Logopedie (Bc.)
Name in Czech
Komunikační a simulační techniky logopedické. Metodické texty k projektu MUNI 4.0. Pedagogická fakulta, studijní program Logopedie (Bc.)
Name (in English)
Communication and Simulation Techniques in Speech Therapy. Methodical texts for the MUNI 4.0 project
Authors
KOPEČNÝ, Petr and Barbora CHLEBORADOVÁ
Edition
1., elektronické vyd. Brno, 40 pp. 2019
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Přehledové a vzdělávací texty
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
ISBN
978-80-210-9599-1
Keywords (in Czech)
komunikace; komunikační schopnost; logopedie; fonetika; dyslalie
Keywords in English
Communication; Communication Ability; Speech Therapy; Phonetics; Articulation Disorder
Tags
Změněno: 17/7/2020 13:39, Mgr. Radka Vyskočilová
V originále
Text se zaměřuje na základní vymezení komunikačního procesu a současného náhledu na narušenou komunikační schopnost. Studijní opora představuje intervenční přístupy k rozvoji foneticko-fonologické jazykové roviny, soustředí se tak na strategie k podpoře vývoje artikulační schopnosti a sluchového vnímání v období před zahájením povinné školní docházky a vybranými pomůckami k intervenci při obtížích ve foneticko-fonologické rovině jazyka. Studijní opora nabízí rovněž pohled na přístupy k žákyním a žákům v souvislosti s jejich zapojením do kolektivu třídy nebo skupiny, a to především ve vztahu k narušení v oblasti komunikace na základě psychogenních faktorů, ale také v důsledku závažných forem zdravotního postižení.
In English
The text focuses on the basic definition of the communication process and the current view of the impaired communication ability. The text presents intervention approaches to the development of the phonetic-phonological language level, focuses on strategies to support the development of articulatory ability and hearing perception in the pre-compulsory education period and selected aids for intervention in the phonetic-phonological language difficulties. Learning support also offers an insight into approaches to pupils in relation to their involvement in a class or group collective, particularly in relation to disruption in communication based on psychogenic factors, but also as a result of serious forms of disability.