JAGOŠOVÁ, Lucie and Otakar KIRSCH. Muzejní profese a veřejnost 2. Reflexe edukačního fenoménu v současné muzejní praxi (Museum professions and the public 2. Reflection of the educational phenomenon in contemporary museum practice). 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita. 138 pp. ISBN 978-80-210-9485-7. doi:10.5817/CZ.MUNI.M210-9485-2018. 2018.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Muzejní profese a veřejnost 2. Reflexe edukačního fenoménu v současné muzejní praxi
Name in Czech Muzejní profese a veřejnost 2. Reflexe edukačního fenoménu v současné muzejní praxi
Name (in English) Museum professions and the public 2. Reflection of the educational phenomenon in contemporary museum practice
Authors JAGOŠOVÁ, Lucie and Otakar KIRSCH.
Edition 1., elektronické vyd. Brno, 138 pp. 2018.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Editorship of professional books
Field of Study 60500 6.5 Other Humanities and the Arts
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW Čítárna Munispace
ISBN 978-80-210-9485-7
Doi http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9485-2018
Keywords (in Czech) muzeum; muzejní veřejnost; muzejní pedagogika; muzejní praxe; muzejní profese; vědecké disciplíny v muzeu
Keywords in English museum; museum public; museum pedagogy; museum practice; museum professions; scientific disciplines
Tags Munipress
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Radka Vyskočilová, učo 2368. Changed: 23/7/2020 11:41.
Abstract
V současné muzeologii a muzejní praxi ke skloňovaným tématům patří také dynamický vztah mezi vědou a edukací. V muzejní praxi se funkčnost tohoto propojení projektuje do různorodých forem zprostředkování výsledků bádání odborných pracovníků muzeí široké veřejnosti, zejm. koncipování srozumitelných a divácky atraktivních výstav a expozic, specializovaných edukačních programů pro školní či jiné skupiny, popularizujících tematických přednášek a dalších doprovodných programů a kulturních akcí, které současně nerezignují na dodržování didaktických zásad vědeckosti, názornosti, spojování teorie s praxí atd. Publikace představuje aktuální vhled do vybraných vědeckých oborů zastoupených v muzejních institucích a specifik muzejní praxe při popularizaci a zprostředkovávání jejich edukačního potenciálu široké veřejnosti.
Abstract (in English)
Among topical issues in present-day museology and museum practice is the dynamic relationship between science and education. The functionality of this interconnection in museum practice is projected into various forms of communication of research results achieved by professional museum workers to the general public. This mainly concerns the creation of well-understandable and visitor-attractive temporary and permanent exhibitions, specialised education programmes for schoolchildren or other groups, popularising thematic lectures and other accompanying programmes and cultural events, which at the same time observe the didactic rules of scientificity, presentiveness, interconnection of theory and practice etc. The publication offers a current insight into selected scientific disciplines involved in museum institutions and into the specifics of museum practice in the field of popularisation and mediation of their educational potential to the general public.
PrintDisplayed: 19/4/2024 22:13